شروط صحت وصیت به نفع حمل در فقه و حقوق اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

بحث وصیت تملیکی به نفع حمل، هرچند در کتب فقهی به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است، اما در قانون مدنی ایران تنها دو ماده قانونی، یعنی مواد 851 و 852 را به خود اختصاص داده است. در خصوص شروط صحت چنین وصیتی، اختلاف‌نظر است. شروطی که برای صحت وصیت برای حمل ذکر شده است عبارتند از: وجود حمل هنگام انشای وصیت، زنده متولد شدن حمل و لزوم قبولی وصیت. در خصوص شرط نخست، یعنی لزوم وجود حمل حین وصیت، منشأ اختلاف این است که آیا وصیت برای حملی که در زمان انشای وصیت موجود نیست اما در هنگام مرگ موصی به وجود می‌آید، صحیح است یا نه؟ در رابطه با شرط زنده متولد شدن حمل نیز برخی فقها برخلاف نظر مشهور، معتقدند هیچ دلیل شرعی معتبری برای چنین شرطی وجود ندارد. نهایتاً درباره لزوم قبولی در وصیت به نفع حمل نیز تردیدهایی ابراز شده است. هدف این نوشته بررسی لزوم یا عدم لزوم وجود شروط مذکور در صحت وصیت برای حمل است. پژوهش حاضر از گونه توصیفی ـ تحلیلی است و اطلاعات مورد نظر با استفاده از فیش‌برداری گردآوری شده است و سپس اطلاعات مذکور با توجه به نظرات و استدلال‌های فقها و حقوقدانان و مواد قانونی مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. یافته‌های پژوهش عبارتند از: 1- در خصوص جواز وصیت برای حمل هیچ اختلافی میان فقهای امامیه و اهل سنت و نیز حقوقدانان وجود ندارد. 2- برای اینکه حمل بتواند هرچند به صورت متزلزل مالک موصی‌به شود، لازم است در هنگام انشای وصیت، نطفه‌اش منعقد شده باشد. 3- درباره لزوم زنده به دنیا آمدن حمل نیز همان‌طور که مشهور فقها بیان داشته‌اند، برای استقرار مالکیت بر موصی‌به لازم است حمل زنده به دنیا بیاید هرچند برای یک لحظه. 4- برای صحت وصیت برای حمل، برخلاف سایر موارد، قبولی لازم نیست و حمل به محض تولد، مالک موصی‌به می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Conditions of validity of last will and testament for fetus in jurisprudence and Islamic law

نویسندگان [English]

  • Seyed Mahdi Dadmarzi
  • Rouhollah Rezaei
چکیده [English]

The legal issue of a last will and testament in favor of a fetus (unborn child) is one of the subjects thoroughly discussed in Islamic jurisprudence books. However, in the Iranian Civil Code, there are only two articles related to this matter, namely Articles 1851 and 1852. There are some controversies regarding the conditions necessary for the validity of this kind of last will and testament. Islamic jurisprudence scholars have generally stated three conditions for such a last will and testament to be valid in favor of a fetus. First, to benefit from civil rights in general, and a last will and testament in particular, the fetus must exist at the time the will is made. Secondly, the fetus must be born alive, even if he or she dies immediately after birth. Finally, they maintain that the offer of the last will and testament must be accepted; otherwise, it is not effective. This article aims to examine the necessity of these conditions. The method used in this article is descriptive-analytical. Data have been collected through notes from relevant sources and analyzed with regard to the views of Islamic jurisprudence scholars and civil provisions. The findings of this study are as follows: 1. There is no doubt about the validity of a will and testament in favor of a fetus. 2. The fetus must exist at the time the will is made. 3. It is necessary for the validity of such a will that the fetus be born alive. 4. There is no need for a last will and testament in favor of a fetus to be accepted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Last will and testament
  • fetus
  • existence
  • acceptance of last will
  • legatee