روابط قراردادی در شرکت‌های بازاریابی چندسطحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

در یک شرکت بازاریابی چندسطحی، توزیع‌کنندگان محصولات شرکت را به‌طور عمده از شرکت خریداری کرده و به دور از یک مکان ثابت تجاری، به‌صورت خرده‌فروشی به مصرف‌کننده نهایی می‌فروشند. آنان علاوه بر انتفاع از تفاوت قیمت خرید عمده و خرده‌فروشی، بابت هر فروش درصدی (پورسانت) خرده‌فروشی دریافت می‌کنند؛ در حالی‌که هر توزیع‌کننده با عضوگیری، آموزش و حمایت از توزیع‌کنندگان جدید، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از فروش آن‌ها نیز درصدی را به‌عنوان پورسانت مجموعه‌ای دریافت می‌نماید. در این راستا، میان شرکت و توزیع‌کنندگان دو عقد مستقل برقرار است: نخست، قرارداد خرید محصول از شرکت توسط توزیع‌کننده و فروش آن به مصرف‌کننده نهایی همراه با دریافت پورسانت خرده‌فروشی که در واقع یک عقد بیع با شرط فعل معوّض مالی در ضمن آن است؛ و دوم، عقد وکالت میان توزیع‌کننده و شرکت که به‌موجب آن، توزیع‌کننده به وکالت از شرکت به جذب، سازمان‌دهی و حمایت از توزیع‌کنندگان جدید اقدام کرده و شرکت در ازای این خدمات، از فروش توزیع‌کنندگان زیرمجموعه او پورسانت مجموعه‌ای پرداخت می‌کند. از سوی دیگر، در عمل بین اعضای یک گروه فروش (یعنی یک توزیع‌کننده و زیرمجموعه وی) قراردادی منعقد نمی‌شود، اما می‌توان گفت با توجه به تعریف شبه‌عقد و نحوۀ تعامل آن‌ها، رابطه میانشان در حکم شبه‌عقد اجاره است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Contractual Relations in Multi-level Marketing Companies

نویسندگان [English]

  • Mehrdad Mehrbakhsh
  • Mahdi Abbasi Sarmadi
چکیده [English]

In an MLM company, distributors buy the products and retail them to end users outside a fixed commercial location. In addition to margin, they receive a retail commission for every sale. Each distributor is also able to recruit, train, and sponsor new distributors—directly and indirectly—and receive a percentage as an overall commission. In this way, there are two contracts between the company and the distributor in an MLM company. One is a sales contract with an implied fiscal exchange condition, which includes the product purchase contract by the distributor and the receipt of retail commission by selling it to end users. The other is a proxy contract whereby the distributor (as the company’s proxy) acts to recruit, organize, sponsor, and continuously train new distributors. In practice, no contract is concluded between distributors; however, considering the way they interact, the governing contract between them, as recognized by law, is a quasi-lease contract.

کلیدواژه‌ها [English]

  • multi-level marketing
  • overall commission
  • fiscal exchanged act condition
  • implied contract
  • quasi contract