نسبت‌سنجی بازاریابی شبکه‌ای با عقود معین و غیرمعین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

بازاریابی فرایند رساندن کالا از تولید‌کننده به مصرف‌کننده است و فروش مستقیم نیز نوعی روش بازاریابی است که در آن افراد در یک ارتباط رو در رو با خریدار، محصولات را می‌فروشند و برای این کار به مکان یا زمان معینی نیاز ندارند. بازاریابی شبکه‌ای نوع جدید فروش مستقیم است که در آن فرد برای فروش مستقیم کالا و معرفی باواسطه و بی‌واسطۀ افراد، پاداش دریافت می‌کند. در این مقاله سعی شده است برای بازاریابی شبکه‌ای سه رکن تعریف شود که با بررسی فقهی آن‌ها می‌توان حکم وضعی صحت فعالیت به روش بازاریابی شبکه‌ای را اثبات نمود و عقود شبکه‌سازی را معرفی کرد که با آن‌ها به بازاریابی شبکه‌ای پرداخت. با تطبیق بازاریابی شبکه‌ای با عقود معین دیگر مجال بحث برای عقود نامعین در بازاریابی شبکه‌ای نخواهد بود.

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Relation of Network Marketing with Nominate and Innominate Contracts

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hassan Ha'eri
  • Mohammad Lashkari
  • Samira Sa'idi Mirak Mahala
چکیده [English]

Marketing is the process of transferring goods from the producer to the consumer. Direct sale is a way of marketing in which individuals, face to face with the purchaser, sell their products and do not require any definite time or place for this task. Network marketing is a new kind of direct sale in which the individual gets rewards for the direct sale of goods, as well as for the direct or indirect introduction of individuals. The present article seeks to define three foundations for network marketing, the jurisprudential study of which enables one to issue the positive rule of the validity of the activity of network marketing and introduce network contracts with which one may undertake network marketing. Applying network marketing to nominate contracts, no room would be left for discussing network marketing within innominate contracts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • network marketing
  • nominate contracts
  • innominate contracts
  • sale
  • peace
  • Reward
  • network making contracts