«مراجعه به مردم» در فرض شکست قوه مقننه در وضع قانون دارای ضرورت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دانشکده حقوق، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.

2 دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.

چکیده

ناکامی مجلس قانون‌گذار در وضع قوانین حیاتی و موردنیاز جامعه، خطری جدی است که نتیجه قطعی آن تضییع حق شهروندان بر قوه مقننه کارآمد خواهد بود؛ لذا از یک نظام حقوقی انتظار می‌رود که برای برون‌رفت از این وضعیت، راهکارهای درخوری پیش‌بینی کند. پژوهش حاضر، پاسخ‌گویی به این سوال را در دستور کار دارد که «آیا در نظام حقوقی ایران مردم می‌توانند خود مجرایی برای تحقق حق خود یعنی برخورداری از تقنینِ به‌هنگام باشند؟» بی‌گمان مراجعه مستقیم به آحاد مردم می‌تواند یک راهکار بالقوه در این راستا باشد؛ در نظام حقوق اساسی ایران امّا، این راهکار تنها از مجرای همه‌پرسی اعم از تقنینی، اساسی و سیاسی متصور است که می‌توان گزینش‌گری را نیز بدان الحاق نمود. البته دور از نظر نیست که به‌دلایل متعددی از قبیل زمان‌بر بودن فرآیند مشارکت مردم در اظهارنظر و قطعی نبودن تأثیر آن در حل بحران خلأ قانون ضروری، محتوای کنونی قانون اساسی ظرفیت مؤثری از مردم در حل این معضل به‌دست نمی‌دهد. در قانون اساسی مطلوب، می‌توان از طریق پیش‌بینی راهکار ابتکار عام و علاج مشکل اطاله فرآیند مشارکت، برای مردم در حل معضل مزبور نقش لازم را تعیین کرد. به‌نظر می‌رسد در صورت عدم امکان مراجعه به مردم، به‌کارگیری رهبری از صلاحیت بند هشتم اصل یکصد و دهم قانون اساسی و صدور حکم حکومتی، مؤثرترین راهکار در چارچوب فعلی قانون اساسی برای رفع خلأ قانون ضروری و پایان دادن به ناکارآمدی قوه مقننه باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

"Recourse to the People" in the Event of Legislative Failure to Enact Essential Laws: A Necessity in the Iranian Legal Order

نویسندگان [English]

  • Mohammad Javad Arasta 1
  • Alireza Jafarzadeh Baha'abadi 2
1 Associate Professor, Department of Public and International Law, Faculty of Law, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran.
2 PhD Student in Public Law, Faculty of Law, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran.
چکیده [English]

‌ ∴ Introduction ∴ ‌
Legal systems play a crucial role in maintaining societal stability by enacting laws that embody principles of justice and fairness, thereby regulating interpersonal and institutional relationships. In many jurisdictions, this core function is entrusted to legislatures or parliaments, highlighting the importance of legislation in governance. The primary responsibility of the legislature is not only to pass laws that address pressing societal issues but also to ensure that such legislation is timely and effective. In practice, the performance of an assembly in this regard directly influences perceptions of the overall efficiency of the political system.
     In the Iranian legal framework, the legislature's monopoly on lawmaking entails a dual responsibility: the power to enact legislation and the obligation to do so in response to public interest. This duty aligns with the public's right to an effective and responsive legislature—one that promptly addresses critical legal gaps and safeguards citizens' rights. However, when the legislative process becomes bogged down by political disagreements or conflicts of interest, essential bills may be stalled or neglected, resulting in detrimental gaps within the legal system. Over time, such stalemates can erode public trust in governance and cause tangible harm to society.
     This issue is particularly pronounced in Iran, where there is often consensus on the need to enact or amend specific laws, yet actual legislative progress is hindered by divergent agendas. For example, while the Constitution of Iran provides mechanisms for addressing emergencies, as outlined in principle 79, these measures focus on imposing necessary restrictions during crises rather than offering solutions to legislative voids. In this context, a central question arises: does the public, through referendums, electoral channels, or other forms of direct involvement, possess a constitutionally recognized capacity to intervene and remedy legislative failures? Furthermore, this article explores whether such intervention aligns with or diverges from the existing principles of the Islamic Republic’s “semi-direct democracy” model, which attributes ultimate sovereignty to God while relying on popular will for practical governance.

‌ ∴ Research Question ∴ ‌
The principal question guiding this study is: To what extent, if any, can the Iranian populace, under the current constitutional framework, exercise direct legislative powers to address the legislature’s failure to enact essential and urgently needed laws? Subsidiary questions arise regarding potential constitutional mechanisms—such as referenda, electoral processes, or newly proposed models like the “popular initiative”—that might enable citizens to break legislative deadlocks. Specifically, the research examines whether the Supreme Leader’s authority to issue certain decrees provides a viable avenue for mitigating legislative inaction, and if so, how this authority intersects with the public’s right to a timely and effective legislative process. Ultimately, this investigation probes whether direct public participation is a permissible remedy or whether the existing constitutional architecture restricts such recourse.
 
‌ ∴ Research Hypothesis ∴ ‌
The working hypothesis of this research posits that the current constitutional framework of the Islamic Republic of Iran does not fully allow for comprehensive direct public participation in legislative processes when the legislature fails to enact critical legislation. While the Constitution acknowledges the role of the public’s vote and outlines specific instances for referenda, these provisions are limited by extensive procedural prerequisites and political considerations. Consequently, the realization of the public’s right to timely legislation remains constrained. However, the analysis further hypothesizes that, through interpretive expansion or amendments, the Constitution could be read or reformed to recognize a more robust participatory mechanism—such as a formal “popular initiative”—that would help resolve legislative deadlocks without unduly compromising constitutional principles. Simultaneously, the hypothesis recognizes that the Supreme Leader’s prerogatives, while broad, are primarily intended to address extraordinary circumstances and may not serve as a fully adequate substitute for democratic involvement in legislation.
 
‌ ∴ Methodology & Framework, if Applicable ∴ ‌
Methodologically, this paper adopts a doctrinal research approach, drawing primarily on constitutional texts, legislative procedures, and scholarly commentaries within Iranian legal studies. The doctrinal analysis includes a close examination of the Constitution’s relevant articles—particularly those addressing the legislature’s obligations, the conditions for national referenda, and the Supreme Leader’s sphere of authority. Secondary sources, including interpretive judgments from Iran’s Guardian Council and judicial precedents, are utilized to contextualize potential constitutional interpretations.
 
‌ ∴ Results & Discussion ∴ ‌
The findings of this study underscore the complex interplay between legislative inaction and constitutional mechanisms designed to preserve public welfare. The constitutional structure of the Islamic Republic of Iran, characterized by a semi-direct democratic model, places formal legislative power in the hands of the legislature while also providing limited channels for popular intervention, namely through electoral processes and referenda. An analysis of these mechanisms reveals that, while they offer some recourse to address legislative inefficiency, their applicability and effectiveness are constrained by procedural requirements, political will, and time-sensitive considerations.
     First, referenda emerge as a potential path for direct public engagement. In an ideal scenario where the legislature consistently fails to enact or amend urgently needed laws, a referendum can serve as a decisive measure, capturing the electorate’s stance on the necessity or specific content of the legislation in question. This direct approach has the advantage of bypassing legislative deadlocks by vesting decision-making power in the populace. However, the viability of this remedy is limited by constitutional constraints and practical considerations: referenda are time-consuming, require specialized public understanding of complex legal matters, and may not be well-suited to crises needing immediate resolution. Moreover, the advisory nature of some referenda procedures can dilute their binding effect, diminishing their role as a strong remedy for legislative impasse.
     Second, an alternative mechanism involves the structural design of the legislature. In bicameral systems, legislative impasses might be overcome through joint committees or repeated rounds of deliberation, and, in extreme cases, through the dissolution of one or both chambers. In the Iranian unicameral context, however, such solutions do not seamlessly translate. While the idea of dissolving the legislature and holding new elections could, in theory, break a deadlock, it introduces political and practical uncertainties. Notably, the Supreme Leader’s constitutional power to call for a “political referendum” regarding the legislature’s dissolution constitutes a unique remedy, but deploying such a potent measure for issues of legislative inaction remains a matter of constitutional debate.
     Third, from a doctrinal standpoint, the Supreme Leader’s authority under Article 110 of the Constitution to address systemic crises provides another safety valve. This might entail directing the Expediency Discernment Council to formulate or adopt a legislative measure in urgent cases, thereby filling voids that threaten public welfare. Yet, this approach raises questions about balancing swift executive or supreme authority interventions with the principles of popular sovereignty and legislative autonomy.
     Finally, the discussion highlights that long-term solutions may require constitutional reforms to incorporate a “popular initiative” mechanism. Unlike referenda initiated from above, popular initiatives would grant citizens the right to propose legislation directly. If designed with sufficient procedural safeguards, such initiatives could ensure that critical public concerns are addressed promptly without undermining established institutions.

‌ ∴ Conclusion ∴ ‌
In conclusion, while theoretical avenues exist for the public to intervene in legislative failings—primarily through referenda or by relying on the Supreme Leader’s constitutional authority—these routes face significant practical and procedural hurdles. The semi-direct democratic system of Iran, as currently constituted, limits formal opportunities for citizens to initiate and shape legislation. This limitation is particularly evident when legislative stagnation arises from factors such as political disputes, time-consuming deliberations, or a lack of consensus among representatives.
     Referenda, although potentially decisive, often prove cumbersome in urgent situations due to the time required for organization and the specialized expertise needed from the public. Similarly, dissolving the legislature to address every instance of inaction may be an extreme measure that destabilizes governance. The Supreme Leader’s authority to issue a decree under Article 110—mandating the Expediency Discernment Council to pass required legislation—can offer a swift solution, but it risks bypassing the representative framework and curtailing the legislature’s central role.
     Thus, this research concludes that while direct public engagement through referenda might theoretically resolve legislative deadlocks, its effectiveness is questionable given the constitutional and practical limitations. Above all, such recourse should remain a last resort; more fundamental reforms are needed to harness popular will consistently and constructively. Introducing a legally recognized “popular initiative”—whereby citizens could propose and vote on urgent legislative measures—would represent a forward-looking approach, bridging the gap between prolonged legislative deadlock and the immediate societal need for effective legal responses, thereby upholding the broader principles of public interest and constitutional order.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Referendum
  • Essential Legislation
  • Decree
  • Legislative Inefficiency
  1. آقابخشی،‌‌‌‌‌ علی (1363). ‌‌‌‌‌فرهنگ ‌‌‌‌‌علوم‌‌‌‌‌ سیاسی. ‌‌‌‌‌تهران:‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌تندر.
  2. اداره‌‌‌ کل ‌‌‌‌قوانین ‌‌‌‌مجلس‌‌‌‌ شورای ‌‌‌‌‌اسلامی (1369). ‌‌‌‌‌صورت ‌‌‌‌‌مشروح ‌‌‌‌‌مذاکرات ‌‌‌‌‌شورای ‌‌‌‌‌بازنگری‌‌‌‌‌ قانون ‌‌‌‌‌اساسی ‌‌‌‌‌جمهوری ‌‌‌‌‌اسلامی ‌‌‌‌‌ایران (‌‌‌‌‌جلد‌‌‌‌‌ 3). ‌‌‌‌‌تهران:‌‌‌‌‌ مجلس ‌‌‌‌‌شورای ‌‌‌‌‌اسلامی.
  3. ارسطا،‌‌‌‌‌ محمدجواد (1389 الف). تشخیص ‌‌‌‌‌مصلحت ‌‌‌‌‌نظام ‌‌‌‌‌(از ‌‌‌‌‌دیدگاه ‌‌‌‌‌فقهی‌-حقوقی). چاپ 2، ‌‌‌‌‌تهران:‌‌‌‌‌ کانون ‌‌‌‌‌اندیشه.
  4. ارسطا، ‌‌‌‌‌محمدجواد (1389 ب). نگاهی ‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌ مبانی ‌‌‌‌‌تحلیلی ‌‌‌‌‌نظام ‌‌‌‌‌جمهوری ‌‌‌‌‌اسلامی ‌‌‌‌‌ایران. چاپ 4، ‌‌‌‌‌قم:‌‌‌‌‌ مؤسسه ‌‌‌‌‌بوستان ‌‌‌‌‌کتاب.
  5. ارسطا، ‌‌‌‌‌محمدجواد (1393). بررسی ‌‌‌‌‌حکم ‌‌‌‌‌حکومتی ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌قانون؛ ‌‌‌‌‌تأملاتی ‌‌‌‌‌فقهی‌‌‌‌‌ در ‌‌‌‌‌حوزه ‌‌‌‌‌قانون‌گذاری (‌‌‌‌‌نشست‌‌‌‌‌دوم). ‌‌‌‌‌تهران:‌‌‌‌‌ کتابخانه،‌‌‌‌‌ موزه‌‌‌‌‌ و‌‌‌‌‌ مرکز ‌‌‌‌‌اسناد ‌‌‌‌‌مجلس ‌‌‌‌‌شورای ‌‌‌‌‌اسلامی.
  6. ارسطا،‌‌‌‌‌ محمدجواد (1400). نگاهی ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌حقوق‌‌‌‌‌ عمومی‌‌‌‌‌ در ‌‌‌‌‌اسلام. ‌‌‌‌‌قم:‌‌‌‌‌ مکث ‌‌‌‌‌اندیشه.
  7. اسماعیلی، محسن و طحان‌نظیف، هادی (1391). نسبت سیاست‌های کلی نظام با احکام حکومتی در حقوق اساسی ایران. پژوهشنامه حقوق اسلامی، شماره 35، صص. 73ـ94. doi: 10.30497/law.2012.1014
  8. بالوی، مهدی، بیات کمیتکی، مهناز و زارع مهذبیه، مرجان (1399). حکم حکومتی و مصلحت عمومی. پژوهش‌های نوین حقوق اداری، دوره 2، شماره 2، صص. 47ـ65. doi: 10.22034/mral.2020.127952.1025
  9. براتی ‌‌‌‌‌بنی، ‌‌‌‌‌مهدی (1390).‌‌‌‌‌ بررسی‌‌‌‌‌ تحلیلی ‌‌‌‌‌چالش‌ها ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌راهکارهای ‌‌‌‌‌قانون‌گذاری ‌‌‌‌‌بر ‌‌‌‌‌مبنای ‌‌‌‌‌شرع (‌‌‌‌‌پایان‌نامه ‌‌‌‌‌کارشناسی ‌‌‌‌‌ارشد). ‌‌‌‌‌گروه‌‌‌‌‌ حقوق‌‌‌‌‌ عمومی، ‌‌‌‌‌دانشکده‌‌‌‌‌ حقوق،‌‌‌‌‌ دانشگاه ‌‌‌‌‌تهران،‌‌‌‌‌ دانشکدگان ‌‌‌‌‌فارابی ‌‌‌‌‌قم.
  10. بیتهام،‌‌‌‌‌ دیوید و ‌‌‌‌‌بویل،‌‌‌‌‌ کوبن (1367). ‌‌‌‌‌دمکراسی‌‌‌‌‌چیست؟ (شهرام‌‌‌‌‌ نقش‌‌‌‌‌تبریزی، مترجم). ‌‌‌‌‌تهران: ‌‌‌‌‌ققنوس.
  11. پورعباس،‌‌‌‌‌ یعقوب (1384). ‌‌‌‌‌اعمال ‌‌‌‌‌حاکمیت ‌‌‌‌‌با‌‌‌‌‌ روش‌‌‌‌‌های‌‌‌‌‌ دمکراسی ‌‌‌‌‌مستقیم ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌بررسی‌‌‌‌‌ آن ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌مورد‌‌‌‌‌ جمهوری‌‌‌‌‌ اسلامی ‌‌‌‌‌ایران. ‌‌‌‌‌حقوق‌‌‌‌‌اساسی،‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌شماره‌‌‌‌‌ 5، ‌‌‌‌‌صص.‌‌‌‌‌ 10ـ28.
  12. جانسون،‌‌‌‌‌ گلن (1377). ‌‌‌‌‌اعلامیه‌‌‌‌‌ جهانی‌‌‌‌‌حقوق ‌‌‌‌‌بشر ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌تاریخچه ‌‌‌‌‌آن (‌‌‌‌‌محمدجعفر ‌‌‌‌‌پوینده،‌‌‌‌‌ مترجم). تهران:‌‌‌‌‌ نشر ‌‌‌‌‌نی.
  13. جعفری ‌‌‌‌‌لنگرودی، ‌‌‌‌‌محمد‌‌‌‌‌جعفر (1368). ‌‌‌‌‌ترمینولوژی ‌‌‌‌‌حقوق. تهران:‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌گنج ‌‌‌‌‌دانش.
  14. جوادی ‌‌‌‌‌آملی، عبدالله (1395).‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ولایت ‌‌‌‌‌فقیه؛ ‌‌‌‌‌ولایت، ‌‌‌‌‌فقاهت‌‌‌‌‌ و‌‌‌‌‌ عدالت. چاپ 18، ‌‌‌‌‌قم:‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌اسرا.
  15. حاج‌علی خمسه، مرتضی (1393). سلسله‌مراتب قوانین در نظام جمهوری اسلامی ایران. پژوهشکده شورای نگهبان، شماره مسلسل: 13930074.
  16. حبیب‌زاده،‌‌‌‌‌ محمدکاظم (1398). ‌‌‌‌‌اصول‌‌‌‌‌ و ‌‌‌‌‌مفاهیم ‌‌‌‌‌بنیادین حقوق‌‌‌‌‌ عمومی. چاپ 2، ‌‌‌‌‌تهران: ‌‌‌‌‌جنگل.
  17. خسروی، ‌‌‌‌‌حسن (1388). حقوق ‌‌‌‌‌اساسی‌‌‌‌‌ 1. ‌‌‌‌‌تهران: ‌‌‌‌‌دانشگاه‌‌‌‌‌پیام‌‌‌‌‌نور.
  18. رحیمی‌نژاد، ‌‌‌‌‌اسماعیل (1383). ‌‌‌‌‌جایگاه‌‌‌‌‌ رفراندم ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌رژیم‌های ‌‌‌‌‌نماینده ‌‌‌‌‌سالار. ‌‌‌‌‌کانون، ‌‌‌‌‌شماره‌‌‌‌‌ 53.
  19. رستمی، ‌‌‌‌‌ولی (1387). مشارکت ‌‌‌‌‌مردم‌‌‌‌‌ در ‌‌‌‌‌قانون‌گذاری ‌‌‌‌‌جمهوری‌‌‌‌‌ اسلامی ‌‌‌‌‌ایران. ‌‌‌‌‌حقوق،‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌دوره‌‌‌‌‌ 38، ‌‌‌‌‌شماره ‌‌‌‌‌1.
  20. ساعد وکیل، ‌‌‌‌‌امیر و‌‌‌‌‌ عسکری،‌‌‌‌‌ پوریا (1398). ‌‌‌‌‌قانون ‌‌‌‌‌اساسی ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌نظم‌‌‌‌‌ حقوقی ‌‌‌‌‌کنونی. چاپ 8، ‌‌‌‌‌تهران: ‌‌‌‌‌مجد.
  21. سنجابی، کریم (1396). حقوق اداری ایران. چاپ 1، تهران: خرسندی.
  22. شفیعی ‌‌‌‌‌سروستانی، ‌‌‌‌‌ابراهیم (1395). ‌‌‌‌‌آسیب‌شناسی ‌‌‌‌‌قانون‌گذاری‌‌‌‌‌ در ‌‌‌‌‌نظام‌‌‌‌‌ جمهوری ‌‌‌‌‌اسلامی ‌‌‌‌‌ایران. ‌‌‌‌‌قم:‌‌‌‌‌ مؤسسه ‌‌‌‌‌فرهنگی ‌‌‌‌‌طه.
  23. طباطبایی ‌‌‌‌‌مؤتمنی،‌‌‌‌‌ منوچهر (1385). ‌‌‌‌‌حقوق ‌‌‌‌‌اداری ‌‌‌‌‌تطبیقی. ‌‌‌‌‌تهران: ‌‌‌‌‌سمت.
  24. طباطبایی ‌‌‌‌‌مؤتمنی، ‌‌‌‌‌منوچهر (1386). ‌‌‌‌‌حقوق‌‌‌‌‌اساسی. چاپ 12، ‌‌‌‌‌تهران: ‌‌‌‌‌میزان.
  25. طباطبایی،‌‌‌‌‌ سیدمحمدحسین (بی‌تا). ‌‌‌‌‌معنویت ‌‌‌‌‌تشیع.‌‌‌‌‌ تهران:‌‌‌‌‌ شرکت‌‌‌‌‌ سهامی ‌‌‌‌‌انتشار.
  26. طحان‌نظیف، هادی و داریوند، محمدصادق (1403). ولایت فقیه و حدود اختیارات آن در اندیشه شهید دکتر بهشتی با نگاهی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. پژوهشنامه حقوق اسلامی، دوره 25، شماره 63، صص. 127ـ162. doi: 10.30497/law.2023.244713.3386
  27. طحان‌نظیف،‌‌‌‌‌ هادی و ‌‌‌‌‌ممتازنیا، ‌‌‌‌‌محمدسعید (1398). ‌‌‌‌‌همه‌پرسی ‌‌‌‌‌تقنینی‌‌‌‌‌ در ‌‌‌‌‌نظام‌‌‌‌‌ حقوقی ‌‌‌‌‌جمهوری ‌‌‌‌‌اسلامی ‌‌‌‌‌ایران. ‌‌‌‌‌پژوهشنامه ‌‌‌‌‌حقوق‌‌‌‌‌اسلامی، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شماره‌‌‌‌‌ 2. doi: 10.30497/law.2020.2695
  28. طحان‌نظیف، ‌‌‌‌‌هادی، ‌‌‌‌‌بهادری ‌‌‌‌‌جهرمی، ‌‌‌‌‌علی و ‌‌‌‌‌کدخدامرادی،‌‌‌‌‌ کمال ‌‌‌‌‌(1399). ‌‌‌‌‌گستره‌‌‌‌‌ صلاحیت ‌‌‌‌‌مقام ‌‌‌‌‌رهبری ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌صدور ‌‌‌‌‌فرمان ‌‌‌‌‌همه‌‌‌‌‌پرسی ‌‌‌‌‌(موضوع ‌‌‌‌‌بند‌‌‌‌‌ 3 ‌‌‌‌‌اصل‌‌‌‌‌ 110 ‌‌‌‌‌قانون ‌‌‌‌‌اساسی). ‌‌‌‌‌دانش‌‌‌‌‌ حقوق ‌‌‌‌‌عمومی، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌9 (29)، ‌‌‌‌‌صص. ‌‌‌‌‌53ـ70. doi: 10.22034/qjplk.2020.202
  29. عالم، ‌‌‌‌‌عبدالرحمان (1380). ‌‌‌‌‌بنیادهای ‌‌‌‌‌علم ‌‌‌‌‌سیاست. چاپ 8، ‌‌‌‌‌تهران:‌‌‌‌‌ نشر ‌‌‌‌‌نی.
  30. عباسی ‌‌‌‌‌لاهیجی، ‌‌‌‌‌بیژن (1396). ‌مبانی ‌‌‌‌‌حقوق ‌‌‌‌‌اساسی. چاپ 5، تهران:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌جاودانه.
  31. علیدوست، ابوالقاسم (1387). مصلحت در فقه امامیه. حقوق اسلامی، شماره 18، صص. 35ـ58.
  32. علیدوست، ابوالقاسم (1399). بررسی ماهیت «حکم حکومی» و تفاوت آن با «فتوای حکومی». فقه حکومتی، شماره 6، ص. 29.
  33. فاطمی،‌‌‌‌‌ مرتضی، (1399). ‌‌‌‌‌ولایت ‌‌‌‌‌فقیه ‌‌‌‌‌یا ‌‌‌‌‌ولایت ‌‌‌‌‌فقها؟. ‌‌‌‌‌تهران:‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌امیرکبیر.
  34. قاضی ‌‌‌‌‌شریعت‌پناهی، ‌‌‌‌‌ابوالفضل (1396). بایسته‌های‌‌‌‌‌ حقوق ‌‌‌‌‌اساسی. چاپ 56،‌‌‌‌‌ تهران:‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌میزان.
  35. قاضی ‌‌‌‌‌شریعت‌پناهی،‌‌‌‌‌ ابوالفضل (1398). ‌‌‌‌‌حقوق ‌‌‌‌‌اساسی ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌نهادهای ‌‌‌‌‌سیاسی. چاپ 15، ‌‌‌‌‌تهران: ‌‌‌‌‌میزان.
  36. کاویانی، محمدهادی (1387). بررسی مسئله انحلال مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از سوی مقام رهبری. حقوق خصوصی، دوره 5، شماره 12، صص. 165ـ188.
  37. کدخدایی، ‌‌‌‌‌عباسعلی،‌‌‌‌‌ طحان‌نظیف، ‌‌‌‌‌هادی،‌‌‌‌‌ عبداللهی،‌‌‌‌‌ حسین و‌‌‌‌‌ کدخدامرادی،‌‌‌‌‌ کمال (1401). ‌‌‌‌‌شرح ‌‌‌‌‌قانون ‌‌‌‌‌اساسی (‌‌‌‌‌فصل ‌‌‌‌‌هشتم: ‌‌‌‌‌رهبری).‌‌‌‌‌ تهران:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پژوهشکده ‌‌‌‌‌شورای ‌‌‌‌‌نگهبان.
  38. کعبی‌نسب، عباس و جعفرزاده بهاءآبادی، علی‌رضا (1403). نقش نهاد رهبری در رفع خلأ قانون عادی. پژوهش‌نامه حقوق اسلامی، دوره 24، شماره 4، صص. 675ـ712. doi: 10.30497/law.2024.245645.3478
  39. محسنی، ‌‌‌‌‌فرید (1395). ‌‌‌‌‌حقوق ‌‌‌‌‌اساسی ‌‌‌‌‌جمهوری‌‌‌‌‌ اسلامی ‌‌‌‌‌ایران. ‌‌‌‌‌تهران:‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌دانشگاه ‌‌‌‌‌امام‌‌‌‌‌صادق ‌‌‌‌‌(علیه‌السلام).
  40. مدنی،‌‌‌‌‌ سیدجلال‌الدین (1374). ‌‌‌‌‌حقوق ‌‌‌‌‌اساسی‌‌‌‌‌ تطبیقی. ‌‌‌‌‌تهران:‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌گنج ‌‌‌‌‌دانش.
  41. مکارم ‌‌‌‌‌شیرازی،‌‌‌‌‌ ناصر (1411ق). ‌‌‌‌‌انوارالفقاهه (‌‌‌‌‌کتاب ‌البیع) (‌‌‌‌‌جلد 1). ‌‌‌‌‌قم:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدرسه ‌‌‌‌‌الامام‌‌‌‌‌ امیرالمؤمنین ‌‌‌‌‌(علیه‌السلام).
  42. ملک‌زاده،‌‌‌‌‌ محمد (1390). ‌‌‌‌‌مبانی‌‌‌‌‌ دینی ‌‌‌‌‌قانون ‌‌‌‌‌اساسی‌‌‌‌‌ جمهوری ‌‌‌‌‌اسلامی‌‌‌‌‌ایران. ‌‌‌‌‌تهران: ‌‌‌‌‌مرکز ‌‌‌‌‌اسناد ‌‌‌‌‌انقلاب ‌‌‌‌‌اسلامی
  43. موسوی ‌‌‌‌‌خمینی،‌‌‌‌‌ سیدروح‌الله (1389). ‌‌‌‌‌صحیفه ‌‌‌‌‌امام ‌‌‌‌‌(رحمت‌الله علیه) (‌‌‌‌‌جلدهای‌‌‌‌‌ 11،‌‌‌‌‌ 12،‌‌‌‌‌ 19 ‌‌‌‌‌و 20)،‌‌‌‌‌ تهران: ‌‌‌‌‌مؤسسه ‌‌‌‌‌تنظیم ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌نشر ‌‌‌‌‌آثار ‌‌‌‌‌امام‌‌‌‌‌خمینی‌‌‌‌‌ (رحمت‌الله علیه).
  44. مهرپور، ‌‌‌‌‌حسین (1371). ‌‌‌‌‌مجمع‌‌‌ تشخیص ‌‌‌‌‌مصلحت‌‌‌‌‌ نظام‌‌‌‌‌ و ‌‌‌‌‌جایگاه‌‌‌‌‌ قانون ‌‌‌‌‌آن. ‌‌‌‌‌فصلنامه ‌‌‌‌‌تحقیقات ‌‌‌‌‌حقوقی،‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌شماره‌‌‌‌‌ 10،‌‌‌‌‌ صص. ‌‌‌‌‌11ـ55.
  45. نجفی ‌‌‌‌‌اسفاد،‌‌‌‌‌ مرتضی و ‌‌‌‌‌محسنی،‌‌‌‌‌ فرید (1386). ‌‌‌‌‌حقوق‌‌‌‌‌ اساسی‌‌‌‌‌ جمهوری‌‌‌‌‌ اسلامی ‌‌‌‌‌ایران. چاپ 14، ‌‌‌‌‌تهران:‌‌‌‌‌ انتشارات ‌‌‌‌‌بین‌المللی ‌‌‌‌‌الهدی.
  46. نقوی،‌‌‌‌‌ فاطمه‌سادات (1395). ‌‌‌‌‌بررسی‌‌‌‌‌ جایگاه ‌‌‌‌‌نهاد ‌‌‌‌‌قانون‌گذار ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌فقه ‌‌‌‌‌حکومتی ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌نظام ‌‌‌‌‌جمهوری ‌‌‌‌‌اسلامی ‌‌‌‌‌ایران (‌‌‌‌‌پایان‌نامه ‌‌‌‌‌کارشناسی ‌‌‌‌‌ارشد). ‌‌‌‌‌گروه ‌‌‌‌‌حقوق ‌‌‌‌‌عمومی،‌‌‌‌‌ دانشکده‌‌‌‌‌حقوق،‌‌‌‌‌ دانشگاه ‌‌‌‌‌قم.
  47. نورایی، مهدی (1392). بررسی چالش تعدد مراجع قانون‌گذاری با مطالعه موردی وقف دانشگاه آزاد اسلامی. پژوهشکده شورای نگهبان، شماره مسلسل: 13920089.
  48. هاشمی،‌‌‌‌‌ سیدمحمد (1394). ‌‌‌‌‌حقوق ‌‌‌‌‌اساسی ‌‌‌‌‌جمهوری ‌‌‌‌‌اسلامی ‌‌‌‌‌ایران (جلد 2). چاپ 26، ‌‌‌‌‌تهران: میزان.
  49. هاشمی،‌‌‌‌‌ سیدمحمد (1396). ‌‌‌‌‌حقوق ‌‌‌‌‌اساسی ‌‌‌‌‌جمهوری ‌‌‌‌‌اسلامی ‌‌‌‌‌ایران (‌‌‌‌‌جلد‌‌‌‌‌ 1). چاپ 14، ‌‌‌‌‌تهران:‌‌‌‌‌ میزان.
  50. یوسفی ‌راد، ‌‌‌‌‌مرتضی (1380). ‌‌‌‌‌اندیشه‌های ‌‌‌‌‌سیاسی‌‌‌‌‌ خواجه ‌‌‌‌‌نصیرالدین ‌‌‌‌‌طوسی. ‌‌‌‌‌قم:‌‌‌‌‌بوستان‌‌‌‌‌کتاب.
  51. Knutsen, John F. (2019). Direct democracy. Basic Law. http://www.basiclaw.net/Prinsiples_Direct_Democracy.htm
  52. Scholtz, D. (2009). Encyclopedia of the United States Constitution (Vol. 1). Facts On File, Inc.