کاوشی نو در مقدار دیه زوال منافع؛ نقدی بر رویکرد قانون مجازات اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه فقه و حقوق جزا، مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی، قم، ایران.

چکیده

تعیین میزان دیه در جنایات مختلف، نیازمند وجود نص شرعی است. پیرامون اعضای خارجی افزون‌بر بیان موارد خاص، قواعد کلی متعددی از روایات قابل برداشت است. امّا نسبت به جنایات موجب زوال منافع، قاعده خاصی در آثار فقهی مشاهده نمی‌شود. روایات وارده در این ساحت نیز منحصر در برخی موارد خاص مانند بینایی و شنوایی است؛ از این رو، کشف احکام جنایات وارد بر منافع و حواس دشوار است. دور از نظر نیست که قانون‌گذار ایرانی در ماده 708 از کتاب چهارم قانون مجازات اسلامی مصوّب 1392، زوال دائم یا موقت موارد غیرمنصوص را موجب ارش دانسته است. با این همه، به‌نظر می‌رسد با تحلیل روایات بیان‌گر دیه منافع خاص و برخی روایات عام، می‌توان به ضابطه‌ای کلی نسبت به تعیین دیه زوال منافع دست یافت. این مقاله با اتخاذ روش اجتهادی، کوشیده است تا با ارزیابی ادلّه و مستندات عام مبحث دیات و نیز روایات خاص وارده پیرامون اتلاف منافع خاص، به یک معیار کلی در تعیین میزان دیه زوال منافع نائل شود. ماحصل پژوهش از این قرار است که بر اساس صحیحه هشام و مجموع روایاتی که پیرامون دیه منافع خاص وارد شده است، از بین بردن منافع اساسی بدن که نقش مهمی در زندگی بشر دارد، موجب ثبوت دیه کامل خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A New Investigation into the Amount of Diya (Blood Money) for the Loss of Benefits and Senses of Bodily Organs: A Critique of the Approach of Iran's Islamic Penal Code

نویسنده [English]

  • Mohammad Javad Mohammadi
Department of Jurisprudence and Criminal Law, Higher Institute of Jurisprudence and Islamic Studies, Qom, Iran.
چکیده [English]

‌ ∴ Introduction ∴ ‌
Diya (Blood Money) is a fundamental concept in Islamic jurisprudence, serving as a prescribed monetary compensation for unintentional harm inflicted upon an individual's life, body, or specific benefits. In instances where intentional harm occurs but retribution (Qisas) is not applicable, Diya functions as an alternative punitive measure. The amounts designated for Diya are explicitly defined within Islamic law, ensuring a standardized approach to compensation for specific harms.
     In contrast, Arsh (in the meaning of variable compensation) pertains to cases where the specific amount of compensation is not predetermined by Islamic law. Here, the judiciary evaluates the nature and severity of the harm, its impact on the victim's health, and the extent of the damage. The court considers the established Diya amounts and consults expert opinions to determine a fair compensation. While Arsh shares similarities with Diya in its compensatory purpose, it differs in the lack of precise quantification within Islamic rulings.
     The loss or impairment of organ benefits and senses is a common consequence of injuries, making the determination of appropriate Diya or Arsh amounts a critical issue in Islamic jurisprudence. Numerous legal texts address physical injuries to external organs, detailing cases of cutting, breaking, and dislocating, among others. However, specific guidance on the loss of certain bodily benefits is limited, often confined to key senses like vision, hearing, voice, and intellect. This paucity of explicit narrations for many other bodily benefits raises important legal questions.
     The central issue is: What is the ruling for harms that cause the loss of benefits not explicitly mentioned in Islamic narrations? Can a systematic rule be deduced from existing specific or general texts to determine the Diya for these unmentioned benefits, or should these cases default to Arsh? This question holds significant practical importance, especially for judicial bodies tasked with determining compensation in a modern context.
     Although some early and contemporary Islamic jurists have briefly touched upon this issue, their discussions are typically succinct and reference a singular principle without extensive analysis. Similarly, Iran's Islamic Penal Code of 2013 specifies Diya for cases mentioned in narrations but defaults to Arsh for others (Article 708). There is a noticeable gap in comprehensive research on establishing criteria for determining Diya amounts for the general loss of benefits.
 
‌ ∴ Research Question ∴ ‌
The primary research question guiding this study is:
     What is the appropriate legal ruling for harms resulting in the loss or impairment of bodily organ benefits and senses not explicitly mentioned in Islamic narrations and hadiths?
     Sub-questions include:
     Can a systematic rule be derived from existing specific or general Islamic legal texts to determine the Diya for these unmentioned benefits?
     Should these cases be governed under Arsh, similar to other unmentioned instances?
     How does Iran's Islamic Penal Code of 2013 address these cases, and what are the implications for judicial practice?
 
‌ ∴ Research Hypothesis ∴ ‌
The hypothesis of this research is that a systematic and generalizable rule can be deduced from the compilation of specific and general Islamic legal texts to determine the Diya for the loss of bodily organ benefits and senses not explicitly mentioned in narrations.
 
‌ ∴ Methodology & Framework, if Applicable ∴ ‌
By integrating doctrinal research with practical considerations, the study seeks to bridge the gap between traditional jurisprudence and contemporary legal needs. The proposed framework aspires to inform legal reform efforts in Iran and other jurisdictions applying Islamic law, ultimately contributing to a more just and equitable legal system.
 
‌ ∴ Results & Discussion ∴ ‌
The research uncovers significant gaps in both Islamic jurisprudence and contemporary legal frameworks regarding the determination of Diya for the loss or impairment of bodily organ benefits and senses not explicitly mentioned in traditional texts.
     One of the key findings is that injuries resulting in the loss of primary benefits—those essential to an individual's life and livelihood—warrant the imposition of a full Diya. This aligns with the objectives of Sharia (Maqasid al-Sharia) in promoting justice and equitable compensation. For instance, the loss of critical senses like sight or hearing, which profoundly affect an individual's ability to function independently, traditionally mandates a full Diya. By extrapolating this principle, other essential benefits not explicitly mentioned can also be considered for full Diya.
     Conversely, the impairment or loss of benefits that have a lesser impact on daily living and do not significantly disrupt an individual's life should be compensated through Arsh. This distinction underscores the importance of assessing the severity and impact of the harm when determining compensation. The study critiques the general guideline in Article 708 of Iran's Islamic Penal Code of 2013, which mandates Arsh for all unspecified benefits lacking textual support in Islamic scripture and tradition. This blanket approach does not fully align with the nuanced principles found in Islamic jurisprudence.
     The research also highlights practical challenges faced by judicial bodies. The lack of explicit guidance for numerous bodily benefits leads to inconsistencies in compensation and potential injustices. By proposing a systematic rule derived from existing legal texts, the study aims to enhance the consistency and fairness of Diya determinations.
 
‌ ∴ Conclusion ∴ ‌
In conclusion, the study finds that paralysis or weakness lacks a singular definition in Islamic jurisprudence and may occur with or without the loss of bodily benefits, whether in whole or in part. The general application of Arsh for all unspecified benefits, as mandated by Article 708 of Iran's Islamic Penal Code of 2013, does not fully conform to the principles established in Islamic law. Arsh, being a compensation amount not explicitly prescribed, relies heavily on judicial discretion and may not adequately reflect the severity of certain harms.
     The research establishes that when an injury leads to the loss of a primary benefit critical to an individual's life and livelihood, the imposition of a full Diya is warranted. This is supported by general hadiths and Shi'a narrations concerning the loss of bodily benefits and senses. For benefits with a lesser impact on daily life, whose absence does not significantly disrupt an individual's functioning, Arsh remains the appropriate form of compensation.
     In cases where uncertainty arises regarding the importance of certain benefits and their categorization within the aforementioned groups, the study concludes that full Diya should not be applied. Instead, Arsh should be assigned to ensure fair and equitable compensation. This approach advocates for a more nuanced application of Islamic legal principles, ensuring that compensation accurately reflects the impact of the harm on the victim's life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Unintentional Crime
  • Diya
  • Organ Benefits
  • Arsh
  • Compensation
  1. ابن سیده، علی‌بن‌اسماعیل (1421ق). المحکم والمحیط‌الاعظم. چاپ 1، بیروت: دارالکتب‌العلمیۀ.
  2. ابن عباد، صاحب (1414ق). المحیط فی‌اللغۀ (جلد 7). چاپ 1، بیروت: عالم‌الکتاب.
  3. ابن فارس، احمد (1404ق). معجم مقاییس‌اللغۀ (جلدهای 3 و 5). چاپ 1، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  4. ا‌بن ‌منظور، محمدبن‌مکرم (1414ق). لسان‌العرب (جلدهای 8 و 11). چاپ 6، بیروت: دارالفکر.
  5. اردبیلی، احمدبن‌محمد (1403ق). مجمع‌الفائدۀ والبرهان فی شرح ارشاد (جلد 14). چاپ 1، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  6. ازدی، عبدالله‌بن‌محمد (1387). کتاب الماء (جلد 2). چاپ 1، تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.‏
  7. ازهری، محمدبن‌احمد (1421ق). تهذیب‌اللغۀ (جلد 11). چاپ 1، قم: دار احیاء‌التراث‌العربی.
  8. پورصدقی، رضا و ساعی، زهرا (1402). دیه و ارش زوال تبعی منافع ناشی از زوال منافع اختصاصی مغز. نشریه فقه پزشکی، 15 (45)، صص. 1-11. doi: 10.22037/mfj.v15i45.42117
  9. تبریزی، جواد (1428ق). تنقیح مبانی‌الاحکام؛ کتاب الدیات. چاپ 1، قم: دارالصدیقۀ‌الشهیدۀ.
  10. جزایری، عبدالله‌بن‌نورالدین (بی‌تا). التحفۀ‌السنیۀ فی شرح‌النخبۀ‌المحسنیۀ، بی‌جا.
  11. جزری، مبارک‌بن‌محمد (بی‌تا). النهایۀ فی غریب‌الحدیث والاثر (جلد 2). چاپ 1، قم: مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
  12. جوهری، اسماعیل‌بن‌حماد (1410ق). صحاح‌اللغۀ (احمد عبدالغفور عطار، محقق و گردآورنده) (جلد 5). چاپ 1، بیروت: دارالعلم‌للملایین.
  13. حاجی ده‌آبادی، احمد (1387). قواعد فقه دیات. چاپ 2، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  14. حلی (علامه) حسن‌بن‌یوسف (1410ق). ارشادالاذهان الی احکام‌الایمان (جلد 2). چاپ 1، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  15. حلی (علامه)، حسن‌بن‌یوسف (1420ق). تحریرالاحکام‌الشرعیۀ علی مذهب‌الامامیه (الطبعۀ‌الحدیثة) (جلد 5). چاپ 1، قم: مؤسسه امام‌صادق (علیه‌السلام).
  16. حلی (محقق)، جعفربن‌حسن (1408ق). شرایع‌الاسلام (جلد 4). چاپ 1، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
  17. حلی، یحیی‌بن‌سعید (1394ق). نزهۀ‌الناظر فی‌الجمع بین‌الاشباه والنظائر. چاپ 1، قم: منشورات رضی.
  18. حمیری، نشوان‌بن‌سعید، (1420ق). شمس‌العلوم. چاپ 1، بیروت: دارالفکرالمعاصر.
  19. خوانساری، سیداحمد (1405ق). جامع‌المدارک فی شرح مختصرالنافع. چاپ 2، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
  20. راغب اصفهانی، حسین‌بن‌محمد (1412ق). مفردات الفاظ‌القرآن. چاپ 1، لبنان: دارالعلم.
  21. زاده‌هادی، امید و عبادی‌فرد، علی (1441ق). الفائق فی‌الاصول. چاپ 5، قم: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه.
  22. زراعت، عباس و شهرآبادی، علی (1396). شرط مبسوط قانون مجازات اسلامی؛ مبحث دیات (جلد 5). چاپ 1، تهران: جنگل.
  23. زرگریان، طه (1401). بازخوانی دیه منافع ناشی از شکستن سر در قانون مجازات اسلامی. نشریه فقه پزشکی، 14(44)، صص. 1-11. doi: 10.22037/mfj.v14i44.39009
  24. زمخشری، محمودبن‌عمر (1386). مقدمۀ‌الادب. چاپ 1، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران.
  25. سبزواری، سیدعبدالاعلی (1413ق). مهذب‌الاحکام (جلد 29). چاپ 4، قم: مؤسسه المنار.
  26. شبیری زنجانی، سیدموسی (1419ق). کتاب نکاح (جلد 24). چاپ 1، قم: مؤسسه پژوهشی رأی‌پرداز.
  27. طباطبایی بروجردی، حسین (1415ق). ، نهایة‌الاصول (حسینعلی منتظری، تقریر). چاپ 1، قم: تفکر.
  28. طباطبایی حائری، علی‌بن‌محمد (1418ق). ریاض‌المسائل (جلد 16). چاپ 1، قم: مؤسسه آل‌البیت (علیهم‌السلام).
  29. طریحی، فخرالدین (1416ق). مجمع‌البحرین (جلد 5). چاپ 3، تهران: کتاب‌فروشی مرتضوی.
  30. طوسی، محمدبن‌حسن (1373). رجال الطوسی. چاپ 3، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  31. طوسی، محمدبن‌حسن (1387ق). المبسوط فی فقه‌الامامیة (جلد 7). چاپ 3، قم: المکتبۀ‌المرتضویة.
  32. طوسی، محمدبن‌حسن (1407ق). تهذیب‌الاحکام (جلدهای 7 و 10). چاپ 4، تهران: دارالکتب‌الاسلامیه.
  33. طوسی، محمدبن‌حسن (1420ق). فهرست کتب‌الشیعة. چاپ 1، قم: ستاره.
  34. طوسی، محمدبن‌علی‌بن‌حمزه (1408ق). الوسیلۀ الی نیل‌الفضیلۀ. چاپ 1، قم: کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی.
  35. عاملی، زین‌الدین‌بن‌علی (1412ق). الروضۀ‌البهیۀ (سلطان‌العلما، محشا) (جلد 2). چاپ 1، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  36. عاملی، زین‌الدین‌بن‌علی (1413ق). مسالک‌الافهام الی تنقیح شرایع‌الاسلام (جلد 15). چاپ 1، قم: مؤسسه المعارف‌الاسلامیه.
  37. عاملی، سیدجواد (بی‌تا). مفتاح‌الکرامۀ فی شرح قواعدالعلامة (جلد 2). چاپ 1، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  38. عاملی، محمدبن‌مکی (1414ق). غایۀ‌المراد فی شرح نکت‌الارشاد (رضا مختاری، محقق و مصحح) (جلد 4). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  39. عاملی، محمدبن‌مکی (بی‌تا). القواعد والفوائد (سیدعبدالهادی حکیم، مصحح) (جلدهای 2 و 10) چاپ 1، قم: کتاب‌فروشی مفید.
  40. فاضل لنکرانی، محمد (1418ق). تفصیل‌الشریعۀ فی شرح تحریرالوسیلۀ؛ کتاب الدیات. چاپ 1، قم: مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم‌السلام).
  41. فاضل هندی، محمدبن‌حسن (1416ق). کشف‌اللثام والابهام عن قواعدالاحکام (جلد 11). چاپ 1، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  42. فراهیدی، خلیل‌بن‌احمد (1410ق). کتاب العین (جلد 6). چاپ 1، قم: هجرت.
  43. فروغی، فضل‌الله و توانگر، زهرا (1395). بررسی حکم تداخل دیه منافع در جنایت بر اعضا. نشریه مطالعات حقوقی، 8 (20)، صص. 183-213. doi: 10.22099/jls.2016.3808
  44. فیض کاشانى، محمدمحسن (بی‌تا). مفاتیح‌الشرایع (جلد 2). چاپ 1، قم: کتابخانه آیت‌الله مرعشى نجفى‌.
  45. فیومی، احمدبن‌محمد (بی‌تا). المصباح‌المنیر (جلد 2). چاپ 1، قم: دارالرضی.
  46. قرشی، سیدعلی‌اکبر (1412ق). قاموس قرآن (جلد 7). چاپ 6، تهران: دارالکتب‌الاسلامیه.
  47. قمی، جعفربن‌محمدبن‌قولویه (1398ق). کامل‌الزیارات. نجف: دارالمرتضویۀ.
  48. قمی، علی‌بن‌ابراهیم (1404ق). تفسیر القمی (جلد 2). چاپ 3، قم: دارالکتاب.
  49. قمی، محمدبن‌علی‌بن‌بابویه (1413ق). من لایحضره‌الفقیه (جلدهای 3، 4 و 10). چاپ 2، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  50. کلینی، محمدبن‌یعقوب (1407ق). الکافی (جلدهای 2 و 7). چاپ 4، تهران: دارالکتب‌الاسلامیه.
  51. مجلسی، محمدباقر (1404ق). مرآۀ‌العقول. چاپ 2، تهران: دارالکتب‌الاسلامیه.
  52. مجلسی، محمدتقی (1416ق). روضۀ‌المتقین فی شرح من لایحضره‌الفقیه (جلد 10). چاپ 2، قم، مؤسسه فرهنگی کوشان‌پور.
  53. مصطفوی، حسن (بی‌تا). التحقیق فی کلمات‌القرآن‌الکریم (جلد 12). چاپ 1، تهران، مرکز الکتاب للترجمۀ والنشر.
  54. موسوی خمینی، سیدروح‌الله (1366). تحریرالوسیلة (جلد 2). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  55. موسوی خویی، سیدابوالقاسم (بی‌تا). موسوعۀ‌الامام‌الخویی (جلد 42). قم: مؤسسه احیاء آثارالامام‌الخویی.
  56. نجاشی، احمدبن‌علی (1365). رجال النجاشی. چاپ 6، قم: مؤسسه النشرالاسلامی.
  57. نجفی، محمدحسن (1404ق). جواهرالکلام فی شرح شرایع‌الاسلام (جلد 43). چاپ 4، دار احیاء‌التراث‌العربی.
  58. واسطی بغدادی (ابن غضایری)، احمدبن‌حسین (1364). الرجال. چاپ 1، قم: دارالحدیث.
  59. واسطی زبیدی، سیدمحمدمرتضی (1414ق). تاج‌العروس من جواهرالقاموس (جلدهای 7 و 14). چاپ 1، بیروت: دارالفکر.