قلمرو صلاحیت قانون‌گذار عادی در تعیین شرایط نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ رویه شورای نگهبان در بوته نقد

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق قضایی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران.

2 دانش‌آموخته دکتری حقوق عمومی، دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.

چکیده

قانون اساسی جمهوی اسلامی ایران در اصل 62 ضمن تصریح بر مستقیم‌بودن شیوه انتخاب نمایندگان ملت، تعیین شرایط انتخاب‌کنندگان، انتخاب‌شوندگان و کیفیت انتخابات را به «قانون» احاله داده است. یکی از چالش‌هایی که همواره در ارتباط با این اصل وجود داشته، ابهام در حدود صلاحیت مجلس شورای اسلامی برای تعیین شرایط انتخاب‌شوندگان هم از جهت نوع شروط و الزامات و هم از جهت کیفیت قانون‌گذاری در آن ساحات بوده است. این مقاله درصدد است با روش توصیفی تحلیلی به این سؤال پاسخ دهد که صلاحیت قانون‌گذار عادی در تعیین شرایط نمایندگی مجلس در پرتو نقد رویه شورای نگهبان دارای چه حدود و ثغوری است؟ یافته‌ها حاکی است که علی‌رغم اطلاق صلاحیت مجلس در تعیین شرایط انتخاب‌شوندگان به موجب قانون، صلاحیت مجلس شورای اسلامی با دیگر اصول قانون اساسی از جمله بندهای «1» و «9» اصل 3 و هکذا اصل 67، مقید شده است و در چارچوبی خاص معنا می‌یابد، که شورای نگهبان نیز به‌درستی به این موضوع توجه داشته است. در عین حال، در همین چارچوب، کیفیت و طریق تعیین شرایط نامزدها امری است که باید در اختیار قانون‌گذار عادی باشد و در نتیجه، اعلام مغایرت آن دسته از مصوبات مجلس با قانون اساسی توسط شورای نگهبان که ضمن رعایت چارچوب حاکم صرفاً به تغییر طریق نظر دارد، واجد ایراد بوده و این رویه بی‌گمان مداخله در امر قانون‌گذاری قلمداد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Scope of Authority of Iran's Ordinary Legislator in Determining the Eligibility Conditions for Candidates in the Islamic Consultative Assembly Elections: A Critical Review of the Guardian Council's Approach

نویسندگان [English]

  • Mostafa Mansourian 1
  • Mohammad Hasan Bagheri Khouzani 2
1 Assistant Professor, Department of Public Law, Faculty of Judicial Law, University of Judicial Sciences and Administrative Services, Tehran. Iran.
2 PhD in Public Law, Faculty of Law, Theology and Islamic Studies, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran.
چکیده [English]

 ∴ Introduction ∴ ‌
In contemporary constitutional democracies, the eligibility criteria for electoral candidates play a crucial role in safeguarding the integrity and effectiveness of legislative bodies. While the right to vote is often broadly extended to citizens, the right to stand for election is typically subject to more stringent qualifications. This distinction underscores the importance of ensuring that those who seek legislative office possess the necessary attributes to represent the electorate effectively. In the Islamic Republic of Iran, the Constitution outlines the framework for elections to the Islamic Consultative Assembly (Parliament) but delegates the determination of specific eligibility conditions for candidates to the ordinary legislator. Article 62 of the Iranian Constitution states: "The Islamic Consultative Assembly is composed of representatives of the nation, who are elected directly by secret ballot. The eligibility criteria for voters and candidates, as well as the conduct of elections, shall be determined by law."
     Despite this delegation, there is ongoing debate about the extent of the Parliament's authority to set these criteria and the role of the Guardian Council in overseeing and interpreting the legislative provisions. The Guardian Council, vested with the authority to interpret the Constitution and supervise elections, has at times exercised significant influence over the determination of candidate qualifications. This influence raises questions about the balance of power between the legislative body and the constitutional supervisory institution, and whether such influence aligns with the constitutional framework intended by the drafters.
     This paper critically examines the scope of the Iranian Parliament's authority in establishing eligibility conditions for parliamentary candidates and analyzes the Guardian Council's approach to this issue. By exploring constitutional provisions, legislative practices, and the interplay between legislative and supervisory bodies, the study aims to clarify the boundaries of authority and propose recommendations for a more transparent and objective framework for candidate eligibility.

‌ ∴ Research Question ∴ ‌
How should the scope of the Iranian Parliament's authority in determining the eligibility conditions for candidates in the Islamic Consultative Assembly elections be structured, considering constitutional provisions and the Guardian Council's interpretative practices?

‌ ∴ Research Hypothesis ∴ ‌
The hypothesis of this study posits that the Guardian Council has exceeded its constitutional mandate concerning the eligibility criteria for parliamentary candidates. This overreach undermines the Parliament's authority as the ordinary legislator and disrupts the constitutional balance between legislative and supervisory bodies. As a result, the eligibility conditions for candidates may not reflect a transparent, objective, and quantitative framework, leading to potential biases during the oversight of elections.

‌ ∴ Methodology & Framework, if Applicable ∴ ‌
This paper adopts an analytical and doctrinal methodology to explore the constitutional and legal dimensions of the issue. The study is structured around the following components:
     Constitutional Analysis: A detailed examination of the Iranian Constitution, focusing on Article 62 and related provisions that define the roles and powers of the Parliament and the Guardian Council. This analysis seeks to interpret the constitutional text within the broader context of the principles of separation of powers and democratic governance.
     Legislative Review: An exploration of the laws enacted by the Parliament regarding candidate eligibility criteria. This includes assessing the specificity, transparency, and objectivity of these laws, and how they align with constitutional mandates and democratic principles.
     Critical Evaluation of the Guardian Council's Approach: A critical assessment of the Guardian Council's interpretations and practices in relation to candidate eligibility. This involves analyzing instances where the Council may have overstepped its constitutional role by imposing additional criteria or interpretations not explicitly provided for in the law.
     Theoretical Framework: The study is grounded in constitutional theory, particularly the concepts of separation of powers, rule of law, and democratic representation. These theoretical underpinnings provide a lens through which to assess the appropriateness of the current practices and propose recommendations for reform.
     Qualitative Data Collection: Gathering qualitative data from legal texts, official statements, and scholarly commentary to support the analysis. This includes reviewing debates from the Constitutional Assembly, official interpretations by the Guardian Council, and academic critiques.

‌ ∴ Results & Discussion ∴ ‌
Examination of Iran's constitutional provisions and legislative practices reveals an interplay between the Parliament's authority to determine candidate eligibility and the Guardian Council's interpretative and supervisory roles. Article 62 of the Constitution grants the Islamic Consultative Assembly the authority to set eligibility criteria for parliamentary candidates. However, a holistic interpretation of the Constitution indicates that this authority is circumscribed by other constitutional principles aimed at promoting fairness, non-discrimination, and the development of moral virtues (Clauses 1 and 9 of Article 3).
     One of the primary findings is that while the Parliament has endeavored to objectify subjective qualifications—such as loyalty to Islam, the political system, the Constitution, and the principle of Velayat-e Faqih—by enacting specific legislation, the Guardian Council has often resisted these efforts. The Council insists on maintaining subjective criteria to ensure the genuine existence of these qualifications in candidates. This insistence has led to the rejection of legislative reforms aimed at clarifying and objectifying eligibility conditions, thereby preventing arbitrary discretion and protecting candidates' rights.

‌ ∴ Conclusion ∴ ‌
The analysis concludes that the Guardian Council's overextension of its supervisory role into the legislative domain poses challenges to the constitutional balance of power in Iran. By resisting the Parliament's efforts to establish clear and objective eligibility criteria for parliamentary candidates, the Council not only infringes upon the legislative authority but also impacts the integrity and fairness of the electoral process.
     To address these challenges, it is essential for the Parliament to persist in its legislative reforms aimed at clarifying eligibility conditions. Objectifying subjective qualifications and adjusting the burden of proof in favor of candidates can mitigate arbitrary discretion, protect candidates' rights, and enhance public trust in the electoral system. Such reforms are consistent with constitutional mandates promoting fairness, non-discrimination, and the development of moral virtues.
     Moreover, the Guardian Council should reconsider its approach by acknowledging the Parliament's constitutional role in legislating electoral matters. By allowing legislative reforms that operationalize constitutional principles without compromising the core values of the Islamic Republic, the Council can contribute to a more transparent and effective electoral system.
     In conclusion, a collaborative approach between the Parliament and the Guardian Council is imperative for strengthening Iran's democratic institutions. By respecting each other's constitutional mandates and working towards shared goals of fairness and integrity in elections, both bodies can enhance the legitimacy of the electoral process. This, in turn, can increase public participation, foster greater trust in governance, and uphold the constitutional principles that underpin the Islamic Republic of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Constitution
  • Islamic Consultative Assembly Elections
  • Candidates
  • Guardian Council
  1. قرآن کریم.
  2. اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی (1364). صورت ‌مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی (جلد 3). تهران.
  3. ترمان، علی‌اکبر و ملکوتی، سیدحسین (1402). تأملی بر مفهوم حق رأی با رویکرد ارتقای مبانی نظری حق انتخاب شدن اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا در پرتوی قانون اساسی. نشریه مطالعات حقوق تطبیقی معاصر، دوره 14، شماره 31، صص. 83-111. doi: 10.22034/law.2023.40448.3046
  4. تقی‌زاده، جواد (1385). شرایط خاص انتخاب‌پذیری در انتخابات سیاسی. نشریه حقوق اساسی، سال 4، شماره‌های 6 و 7، صص. 57-80.
  5. جمعی از نویسندگان (1399). محشای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (جلد 1). چاپ 1، تهران: پژوهشکده شورای نگهبان.
  6. حبیب‌نژاد، سیداحمد (1390). شرایط انتخاب‌شوندگی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظام حقوق اساسی ایران با نگاه تطبیقی. نشریه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام)، سال 4، شماره 55.
  7. رضایی‌زاده، محمدجواد و داوری، محسن (1395). مبانی و اصول تشخیص صلاحیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی. نشریه دانش حقوق عمومی، شماره 14.
  8. طحان‌نظیف، هادی و قلیچ‌پور، سجاد (1400). آسیب‌شناسی تعیین شرایط داوطلبان نمایندگی مجلس در پرتوی قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات. نشریه دانش حقوق عمومی، سال 10، شماره 1. doi: 10.22034/qjplk.2021.215
  9. طحان‌نظیف، هادی، نیکونهاد، حامد و بکشلو، رضا (1400). تأملی در کارویژه و اعتبار دیباچه‌های قوانین اساسی با تأکید بر دیباچه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. نشریه حقوق تطبیقی، دوره 12، شماره 1. doi: 10.22059/jcl.2020.308760.634059
  10. عباسی لاهیجی، بیژن؛ باقری خوزانی، محمدحسن و فراهانی، محمدصادق (1402). تأملی بر شاخصه‌های تضمین شفافیت مربوط به نامزدها، مجری و ناظر انتخابات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر سیاست‌های کلی انتخابات. پژوهشنامه حقوق اسلامی. دوره 24، شماره 1، شماره پیاپی 59. doi: 10.30497/law.2023.243778.3324
  11. عباسی، بیژن و جعفری، مصطفی (1390). بررسی تطبیقی شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان در نظام انتخاباتی مجالس ایران و مالزی. نشریه مطالعات حقوق تطبیقی، دوره 2، شماره 2.
  12. فتاحی زفرقندی، علی (1397). شورای نگهبان؛ نظارت بر انتخابات؛ تبیین و تحلیل صلاحیت شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات و بررسی شبهات پیرامون آن. تهران: پژوهشکده شورای نگهبان.
  13. قاضی شریعت‌پناهی، سیدابوالفضل (1383). حقوق اساسی و نهادهای سیاسی. چاپ 12، تهران: میزان.
  14. کعبی، عباس، اصغری شورستانی، محمدرضا و اصل زعیم، امیرحسین (1393). نقش مقدمه قانون اساسی در تفسیر اصول و شناخت اهداف و رسالت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. نشریه دانش حقوق عمومی، سال 3، شماره 10.
  15. ماسکیو، لوئیس و بلز، آندره (1390). دائرة‌المعارف بین‌المللی انتخابات (ریچارد رُز، ویراستار؛ محمدتقی دلفروز، مترجم). چاپ 1، تهران: مرکز مطالعات تحقیقات و آموزش وزارت کشور.
  16. منصوریان، مصطفی (1401). نظام حقوقی حاکم بر انتخابات؛ مدیریت انتخابات و نظارت بر آن (جلد 2). تهران: پژوهشکده شورای نگهبان.
  17. مولایی، آیت و معنوی، مهدی (1398). مطالعه تطبیقی شرایط داوطلبان مجلس شورای اسلامی ایران و ولسی جرگه افغانستان. نشریه مطالعات حقوق تطبیقی، دوره 10، شماره 2. doi: 10.22059/jcl.2019.263064.633706
  18. ولایی، علی و نوبهار، رحیم (1402). جایگاه اصل صحت در ارزیابی صلاحیت داوطلبان انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران. نشریه مطالعات حقوق تطبیقی معاصر. دوره 14، شماره 3، صص. 275-305. doi: 10.22034/law.2022.49902.3067
  19. هاشمی، سیدمحمد (1389). حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ حاکمیت و نهادهای اساسی (جلد 2). چاپ 22، تهران: میزان.
  20. یاوری، اسدالله (1396). بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان؛ تأملی دیگر». نشریه تحقیقات حقوقی، شماره 80، صص. 213-237. doi: 10.22034/jlr.2018.111274.1050
  21. tasnimnews.com
  22. farsi.khamenei.ir
  23. leader.ir
  24. nazarat.shora-rc.ir