تبیین گستره اعتبار ظهور بدوی کلام مقنن، با نظر به مؤلفه‌های برتر تفسیری در حقوق مدنی و کیفری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری حقوق خصوصی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشیار، گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.‌

3 دانشیار، گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.‌‌‌‌

4 دانشیار، گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.‌‌‌

چکیده

بحث الفاظ در اصول فقه و اصول تفسیری در حقوق، ابزارهای شناخته‌شده تفسیر قوانین مدون می‌باشند که تفسیرگر به‌منظور ارائه تفسیری منسجم، ضابطه‌مند و موافق با منطق حقوقی، آن‌ها را به‌کار می‌گیرد تا از سلیقه‌گرایی در امر تفسیر اجتناب شود. از جمله قواعد تفسیر متن، استناد به ظهور کلام متکلم، اعم از شارع به‌عنوان مقنن حقیقی، و قانون‌گذاران بشری است، امّا این ظهور علی‌الدوام در معنای اولیه خود مستقر نمی‌شود. از این‌رو، پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که آیا همواره، ظهور شکل‌گرفته از متن قانون حجیت و اعتبار دارد یا آنکه بایسته است تفسیرگر در مواردی از ظهور بدوی گذار کرده و حجیت را در کشف مراد مقنن بیابد؟ و در مورد اخیر، لوازم نیل به ظهور مستقر از کلام مقنن که مقصود حقیقی او خواهد بود چیست؟ نگارندگان پس از مطالعه در آثار علمای علم اصول و اندیشمندان حقوقی و با روش توصیفی تحلیلی، به این مهم رسیدند که لازم است تفسیرگر در مواردی که ظهور ابتدائی کلام مقنن با روح قانون، فهم عقلاء، مذاق تقنین و اصول مسلّم تفسیری که موافق با مبانی حقوق اسلام است، مغایرت و ناهم‌خوانی دارد، از آن عبور کرده و به ظهوری دقّی و پایدار نائل آید. دست‌یابی به ظهوری مستقر در گرو عنایت ویژه تفسیرگر قانون به مؤلفه‌ها‌ی اخیرالذکر به عنوان قرائنی جهت گذار از ظهور بدوی خواهد بود. البته در این میان، بین ساحت حقوق مدنی و حقوق کیفری در مقررات مربوط به رفتارهای جرم‌انگاری شده، تفاوت‌هایی موجود است که در این مقاله از آن‌ها غفلت نشده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the Scope of Validity of the Prima Facie Meaning of the Legislator's Words, Considering Superior Interpretative Elements in Civil and Criminal Law

نویسندگان [English]

  • Mohammad Amini 1
  • Hasan Poorbafrani 2
  • Mohammad Mahdi al-Sharif 3
  • Mahdi Shahabi 4
1 PhD in Private Law, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Law, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.‌
3 Associate Professor, Department of Law, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.‌‌‌‌
4 Associate Professor, Department of Law, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.‌‌‌
چکیده [English]

‌ ∴ Introduction ∴ ‌
The interpretation of legal texts is a structured and regulated process essential for maintaining consistency with the legislator's intended purpose and preventing subjective interpretations. This process employs specific tools that serve as guiding principles for interpreters, ensuring that the application of the law aligns with its original objectives. Many of these interpretative tools are rooted in conventional understanding—trusted by rational individuals in communication and not opposed by foundational legal principles—and are shared between the disciplines of Uṣūl al-Fiqh (principles of Islamic jurisprudence) and contemporary legal scholarship. Over time, additional tools have evolved within legal practice, such as the principle of interpreting laws in harmony with their underlying spirit.
     Linguistic principles are particularly critical in the interpretation of legal texts, as they aid in discerning the intent of the legislator. Central to these principles is the "Isalat al-Zohur" [Principle of Apparent Meaning], which posits that when a word or phrase holds multiple potential meanings, it should be interpreted according to the meaning favored among rational individuals. In jurisprudential terms, texts with such characteristics are referred to as "Zahir" [Prima Facie], while the preferred interpretation is termed "Zohur" [Apparent].
     This study focuses on situations where the legislative language is ambiguous or vague, and the apparent meaning does not sufficiently indicate the intended purpose. It explores the extent to which interpreters can consider superior interpretative elements—such as the spirit of the law, legislative intent, and rationality—to deviate from the prima facie meaning. The analysis extends to both civil and criminal law, examining whether distinctions exist between the two in terms of permissible interpretative strategies.

‌ ∴ Research Question ∴ ‌
The primary questions this study seeks to address are:
     In the context of legal interpretation where multiple meanings are possible, can interpreters legitimately consider the spirit of the law, legislative intent, and rationality as tools to deviate from the prima facie meaning of the legislator's words?
     If affirmative, does the permissible extent of such deviation differ between civil and criminal law?
     Specifically, within criminal law, what are the limitations imposed by interpretative principles on relying upon legislative intent to move beyond the prima facie meaning of the legislator’s language?

‌ ∴ Research Hypothesis ∴ ‌
The study hypothesizes that:
     Superior interpretative elements can and should be employed to move beyond the prima facie meaning of legislative texts when ambiguity or vagueness is present.
     The extent to which interpreters may rely on these elements varies between civil and criminal law due to the differing underlying principles and objectives of these legal domains.
     In civil law, there is greater flexibility to consider legislative intent and the spirit of the law to achieve equitable outcomes.
     In contrast, criminal law, governed by the principle of legality and the need for legal certainty, imposes stricter limitations on deviating from the text's prima facie meaning, thereby restricting the use of superior interpretative elements.

‌ ∴ Methodology & Framework, if Applicable ∴ ‌
This research adopts a doctrinal methodology complemented by a comparative approach. It involves a thorough analysis of legal texts, jurisprudential principles, and scholarly interpretations within both Islamic jurisprudence and contemporary legal systems. The study examines primary sources, including legislative texts, judicial decisions, and authoritative legal commentaries, to understand the application of the Principle of Apparent Meaning and its exceptions.
     The theoretical framework is built upon legal hermeneutics and the philosophy of law, focusing on the balance between textualism and purposivism in legal interpretation. By comparing civil and criminal law, the research highlights how different legal fields prioritize various interpretative tools based on their unique objectives and the values they seek to protect.

‌ ∴ Results & Discussion ∴ ‌
The study reveals that the interpretative possibilities for the meaning of a legal or jurisprudential text can be categorized into three distinct types: "Nass" (explicit), "Ijmal" (ambiguity), and "Zohur" (apparent meaning). When the text is explicit [Nass], its meaning is clear, leaving no room for alternative interpretations. In cases of ambiguity [Ijmal], multiple meanings exist without any taking precedence, requiring the interpreter to resolve the uncertainty. The primary focus of this study, however, is on texts where one meaning is favored over others [Zohur], and how to achieve a stable and definitive interpretation of this apparent meaning.
     Despite the legislator's efforts to draft clear and unambiguous laws, ambiguities inevitably arise due to the complexities of language and the evolving nature of societal contexts. These ambiguities necessitate that interpreters play an active role in resolving them. The study emphasizes that interpreters should not rely on personal or unstable prima facie interpretations but should instead seek out the stable apparent meaning that aligns with the legislator's true intent. This approach ensures that interpretations remain consistent with the purpose and spirit of the law.
     The spirit of the law, legislative intent, rationality, and established interpretative principles emerge as crucial tools in guiding interpreters toward stable apparent meanings. By considering these superior interpretative elements, interpreters can move beyond the prima facie meaning when it contradicts the legislator's true objectives. This process allows for a more nuanced understanding of the law that aligns with its intended purpose rather than a superficial reading of its text.
     In civil law, the flexibility to consider these interpretative tools is more pronounced. Interpreters are encouraged to conduct narrow interpretations that ensure alignment with the legislative purpose. By doing so, they can reach conclusions that reflect the legislator's true intent, promoting justice and equity within the legal system. The use of superior interpretative elements in civil law supports the dynamic application of legal principles to complex and evolving societal situations.
     Conversely, in criminal law, the study highlights a stricter approach due to the principles of legality and legal certainty. Expanding the scope of criminal liability based on personal or unstable prima facie interpretations is categorically forbidden. This prohibition is grounded in the need to protect individual rights and prevent unjust punishment for behaviors not explicitly prohibited by law. The principle of narrow interpretation in criminal law mandates that when there is a conflict between the spirit of the law and established interpretative principles, the latter must take precedence to uphold the rule of law and protect against arbitrary interpretations.
     An important exception in criminal law is identified in the context of leniency and moderation provisions. The principle of "interpretation in favor of the accused" allows interpreters to expand the scope of certain criminal provisions to benefit the defendant. By keeping in mind, the purpose behind leniency and mitigating provisions, interpreters can support the legislator's goal of providing relief, thereby enhancing the fairness and humanity of the criminal justice system.
     The study also underscores the need for civil and criminal laws to incorporate guidelines for structured interpretation based on legal logic. Such guidelines would address the critical need for consistent judicial interpretation of ambiguous statutory language. By establishing clear interpretative frameworks, the legal system can reduce judicial disparity and promote uniformity in rulings across courts.

‌ ∴ Conclusion ∴ ‌
The findings of this study affirm that superior interpretative elements—such as the spirit of the law, legislative intent, rationality, and established principles—are essential in achieving stable and definitive interpretations of legal texts when ambiguities arise. In civil law, these tools provide interpreters with the flexibility to align their interpretations closely with the legislator's true intent, fostering equitable outcomes and reflecting the dynamic nature of societal needs.
     In criminal law, however, the application of these interpretative elements is more constrained to uphold the principles of legality and legal certainty. Except in cases involving leniency and moderation provisions, interpreters must adhere strictly to the established interpretative principles, avoiding any expansion of criminal liability beyond what is explicitly stated in the law. This approach safeguards individual rights and maintains the integrity of the legal system.
     The study concludes that incorporating structured interpretative guidelines into civil and criminal laws is imperative. Such guidelines would enhance consistency in judicial interpretations, reduce disparities across courts, and ensure that the application of the law remains faithful to its intended purpose. By embracing a methodological approach to legal interpretation, the legal system can better navigate the complexities of ambiguous language and evolving societal contexts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Legal Interpretation
  • Spirit of the Law
  • Prima Facie Meaning
  • Stable Apparent Meaning
  • Legislative Intent
  • Interpretative Principles
  1. قرآن کریم.
  2. آملی، میرزاهاشم (1370). بدائع‌الافکار فی‌الاصول (تقریرات درس آقا ضیاء عراقی). چاپ 1، نجف: المطبعۀ‌العلمیۀ.
  3. ابن جوزی، ابوالفرج جمال‌الدین (1994م). تلبیس ابلیس. بیروت: دارالکتب‌العلمیۀ.
  4. اسلامی، رضا (1384). منظومه مباحث الفاظ علم اصول. نشریه نقد و نظر، 10 (شماره‌های 37-38)، صص. 105-142.
  5. اسماعیل‌پور، محمدعلی (1395). مجمع‌الافکار و مطرح‌الانظار (تقریرات درس میرزاهاشم آملی) (جلد 1). چاپ 1، قم: المطبعۀ‌العلمیۀ.
  6. اعرافی، علیرضا (1400). درس خارج اصول فقه. قابل دسترسی در وبگاه https://www.eshia.ir.
  7. الهام، غلامحسین و برهانی، محسن (1400). درآمدی بر حقوق جزای عمومی (جلد 2). چاپ 6، تهران: میزان.
  8. امیدی، جلیل (1398). تفسیر قوانین جزایی. چاپ 1، تهران: میزان.
  9. انصاری، مرتضی (1428ق). فرائدالاصول (جلد 4). چاپ 9، قم: مجمع الفکرالاسلامی.
  10. انصاری، مسعود و طاهری، محمدعلی (1386). دانشنامه حقوق خصوصی (جلد 3). چاپ 2، محراب فکر.
  11. پوربافرانی، حسن (1402). حقوق جزای اختصاصی (جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی). چاپ 5، تهران: جنگل.
  12. جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1390). حقوق مدنی؛ وصیت. چاپ 3، تهران: گنج دانش.
  13. جمعى از محققان (1389). فرهنگ‌نامه اصول فقه. چاپ 1، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى.
  14. جوهری، ابونصر اسماعیل‌بن‌حماد (1407ق). الصحاح تاج‌اللغة و صحاح‌العربیة. بیروت: دارالعلم للملایین.
  15. حائری اصفهانی، محمدحسین (1404ق). الفصول‌الغرویۀ فی اصول‌الفقهیۀ (جلد 1). چاپ 1، قم: دار احیاء‌العلوم‌الاسلامیۀ.
  16. حر عاملی، محمدبن‌حسن (1409ق). وسائل‌الشیعة (جلدهای 18 و 27). چاپ 3، قم: مؤسسه آل‌البیت (علیهم‌السلام) لاحیاء‌التراث.
  17. حسینی عاملی، محمدجواد (1409ق). مفتاح‌الکرامۀ (جلد 1). چاپ 1، قم: مؤسسه النشرالاسلامی.
  18. حسینی قائم‌مقامی، عباس (1378). کاوش‌های فقهی. تهران: امیرکبیر.
  19. حنفی، حسن (2005م). من‌النص الی‌المواقع محاوله لاعادۀ بناء علم اصول‌الفقه. بیروت: دارالمدارالاسلامی.
  20. خراسانی، محمدکاظم (1409ق). کفایۀ‌الاصول (جلد 1). چاپ 1، قم: مؤسسه آل‌البیت (علیهم‌السلام) لاحیاءالتراث.
  21. خویی، سیدابوالقاسم (1421ق). موسوعۀ‌الامام خویی (جلد 12). قم: مؤسسه احیاء آثار الامام‌الخویی.
  22. درایتی، حمید (1401). درس خارج اصول فقه. قابل دسترسی در وبگاه https://www.eshia.ir.
  23. راغب اصفهانی، حسین‌بن‌محمد (1412ق). مفردات الفاظ‌القرآن. بیروت: نشر دارالشامیة.
  24. روحانی، سیدمحمدصادق (1412ق). فقه‌الصادق علیه‌السلام (جلد 15). قم: مؤسسه دارالکتب.
  25. زراعت، عباس (1390)، شرح مبسوط مکاسب (شرایط عقد بیع). چاپ 1، تهران: جنگل.
  26. زراعت، عباس (1392). شرح مختصر قانون مجازات اسلامی (مصوب 1392). تهران: ققنوس.
  27. سبحانی، جعفر (1383). اصول‌الفقه‌المقارن فیما لانص فیه. قم: مؤسسه امام‌صادق (علیه‌السلام).
  28. سبحانی، جعفر (1420ق). الموجز فی اصول‌الفقه (جلد 1). چاپ 2، قم: مؤسسه الامام‌الصادق (علیه‌السلام).
  29. سبحانی، جعفر (1423ق). تهذیب‌الاصول (جلد 1). چاپ 1، تهران: مؤسسه نشر آثار امام خمینی.
  30. سبزواری، سیدعبدالاعلی (بی‌تا). مهذب‌الاحکام فی بیان حلال والحرام. قم: دارالتفسیر.
  31. شاکر اشتیجه، محمدحسین (1401). بسط و قبض موضوع احکام کیفری برخلاف نفع متهم در پرتوی روح قانون. فقه و اصول، 54 (4)، صص. 73-95. doi: 10.22067/jfiqh.2021.68247.1034
  32. شاهنوش فروشانی، محمد عبدالصالح (1402). تبیین کاربست «اصول حقوقی» به‌منظور حفظ تمامیت نظام قانونی در برابر کاربست «اصول لفظی» به‌منظور کشف مراد قانون‌گذار. پژوهشنامه حقوق اسلامی، 24 (4)، صص. 647-674. doi: 10.30497/law.2023.245526.3463
  33. شبیری زنجانی، سیدموسی (1419ق). النکاح. قم: موسسه پژوهشی رای‌پرداز.
  34. شجاعی، علی (1393). تفسیر قانون جنایی در پرتو تفسیرشناسی و تحلیل گفتمان. چاپ 1، تهران: نشر دادگستر.
  35. الشریف، محمدمهدی (1399). منطق حقوق. چاپ 5، تهران: شرکت سهامی انتشار.
  36. صفایی، سیدحسین و امامی، اسدالله (1393). مختصر حقوق خانواده. چاپ 40، تهران: میزان.
  37. صفایی، سیدحسین و شعبانی کندسری، هادی (1397). حقوق مدنی؛ وصیت، ارث و شفعه. چاپ 1، تهران: شرکت سهامی انتشار.
  38. صفری، سجاد و مهرپور، حسین (1397). روح قانون در حقوق ایران. مجله حقوقی دادگستری، 82 (103)، صص. 201-218. doi: 10.22106/jlj.2018.33936
  39. طباطبایی، سیدعلی (1418ق). ریاض‌المسائل (جلد 8). چاپ 1، قم: مؤسسه آل‌البیت (علیهم‌السلام) لاحیاءالتراث.
  40. طریحی، فخرالدین (1365). مجمع‌البحرین (جلد 6). چاپ 2، تهران: مرتضوی.
  41. عبدالرحمان، خالد (1986م). اصول‌التفسیر و قواعده. بیروت: دارالنفائس.
  42. علی‌اکبریان، حسنعلی (1387). قاعده عدالت در فقه امامیه (بخش گفت‌وگو با حجت‌الاسلام شهیدی). چاپ 1، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
  43. علیدوست، ابوالقاسم و عشایری منفرد، محمد (1388). استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته نقد. حقوق اسلامی، شماره 22، صص. 7‌-‌36.
  44. علیشاهی قلعه‌جوقی، ابوالفضل و ناصری مقدم، حسین (1390). چیستی و کارکردهای «مذاق شریعت». فقه و اصول، 43 (1). doi: 10.22067/fiqh.v0i2.11106
  45. عمید، موسی (1342). هبه و وصیت در حقوق مدنی ایران. چاپخانه علمی.
  46. عندلیب همدانی، محمد و ستوده، حمید (1391). مذاق شریعت؛ جستاری در اعتبارسنجی و کارآمدی، فقه اهل‌بیت. شماره‌های 70 و 71، صص. 106-141.
  47. فراهیدی، خلیل‌بن‌احمد (1409‌ق). العین (ج5). قم: دارالهجرة.
  48. فقیهی، محسن (1398). درس خارج فقه. قابل دسترسی در وبگاه https://www.eshia.ir.
  49. فیاض، محمداسحاق (1422ق). محاضرات فی اصول‌الفقه (جلد 5). چاپ 1، قم: مؤسسه احیاء آثار الامام‌الخویی.
  50. فیومی، احمدبن‌محمد (1397). المصباح‌المنیر فی غریب‌الشرح‌الکبیر للرافعی (جلد 2). قم: دارالهجرة.
  51. قافی، حسین و شریعتی، سعید (1398). اصول فقه کاربردی (جلد 1). چاپ 20، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  52. قدسی، احمد (1428ق). انوارالاصول (تقریرات درس ناصر مکارم شیرازی) (جلد 2). قم: مدرسه الامام‌ علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السلام).
  53. قربانی، رحیمه، سالارزایی، امیرحمزه و کیخا، محمدرضا (1397). واکاوی فقهی-‌حقوقی حق حبس و چالش‌های فراروی ماده 1085 قانون مدنی. دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی، 7 (1)، صص. 89-98.
  54. قمی، ابوالقاسم‌بن‌محمدحسن (1375). غنائم‌الایام فی مسائل‌الحلال والحرام (جلد 2). چاپ 1، قم: مکتب الاعلام‌الاسلامی.
  55. قمی، ابوالقاسم‌بن‌محمدحسن (1430ق). القوانین‌المحکمۀ فی‌الاصول (جلدهای 1، 2 و 4). چاپ 1، احیاءالکتب‌الاسلامیۀ.
  56. قیاسی، جلال‌الدین (1398). روش تفسیر قوانین کیفری. چاپ 2، قم: بوستان کتاب.
  57. کاتوزیان، ناصر (1369). وصیت در حقوق مدنی ایران. چاپ‌ 2، تهران: کانون وکلای دادگستری مرکز.
  58. کاتوزیان، ناصر (1377). اعمال حقوقی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
  59. کاتوزیان، ناصر (1377). فلسفه حقوق (جلد 3). چاپ 1، تهران: شرکت سهامی انتشار.
  60. کاتوزیان، ناصر (1379). حقوق مدنی؛ قواعد عمومی قراردادها، انعقاد و اعتبار قرارداد (جلد 2). چاپ 5، تهران: شرکت سهامی انتشار.
  61. کاتوزیان، ناصر (1388). فلسفه حقوق (جلد‌های 1 و 2). چاپ 3، تهران: شرکت سهامی انتشار.
  62. کاتوزیان، ناصر (1389). شیوه تجربی تحقیق در حقوق. تهران: شرکت سهامی انتشار.
  63. کاشف‌الغطا، جعفربن‌خضر (1420‌ق). کشف‌الغطاء عن مهمات‌الشریعة‌الغراء. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
  64. کرکی، شیخ نورالدین (1414ق). جامع‌المقاصد فی شرح‌القواعد (جلد 13). چاپ 2، قم: مؤسسه آل‌البیت (علیهم السلام)‌.
  65. کلینی، محمدبن‌یعقوب (1407ق). الکافی (جلد 8). چاپ 4، تهران: دارالکتب‌الاسلامیة.
  66. گرجی ازندریانی، علی‌اکبر (1388). در تکاپوی حقوق اساسی. تهران: جنگل.
  67. گلدوزیان، ایرج (1384). محشای قانون مجازات اسلامی. چاپ 5، تهران: مجد.
  68. محقق داماد، سیدمصطفی (1389). قواعد فقه؛ بخش مدنی (مالکیت و مسئولیت). چاپ 28، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی.
  69. محقق داماد، سیدمصطفی، حسینی‌نسب، سیدمصطفی و پورمحمدی، رضا (1402). اصول فقه تحلیلی (دفتر اول: تفسیر فقهی). چاپ 3، قم: بوستان کتاب.
  70. محمدی، سیدصادق (1399). حجیت مذاق شریعت؛ آسیب‌شناسی و راهکارها. دوفصلنامه علمی-پژوهشی اصول فقه حوزه، 4 (5)، صص. 133-164.
  71. مرعشی نجفی، شهاب‌الدین (بی‌تا). القول‌الرشید فی‌الاجتهاد والتقلید (عادل علوی، تقریر و تحقیق). قم: بی‌نا.
  72. مشکینی، علی (1371). اصطلاحات‌الاصول (جلد 1). چاپ 5، قم: نشر الهادی.
  73. مصطفوی، سیدکاظم (1395)، درس خارج اصول فقه. قابل دسترسی در وبگاه https://www.eshia.ir.
  74. مصطفوی، سیدکاظم (1400). درس خارج اصول فقه. قابل دسترسی در وبگاه https://www.eshia.ir.
  75. مطهری، مرتضی (1372). مجموعه آثار (جلد 20). چاپ 8، قم: صدرا.
  76. مظفر، محمدرضا (1375). اصول‌الفقه (جلد 1). چاپ 5، قم: اسماعیلیان.
  77. منتظری، حسینعلی (1415ق). نهایۀ‌الاصول (تقریرات درس خارج اصول حاج حسین بروجردی). چاپ 1، تهران: نشر تفکر.
  78. موسی‌زاده کوفی، مهدی، نجفی ابرندآبادی، علی‌حسین، شاملو، باقر و محمودی جانکیف، فیروز (1400). حقِ کیفر خردبنیاد. فصلنامه پژوهش حقوق کیفری، 10 (36)، صص. 43-76. doi: 10.22054/jclr.2021.53531.2144
  79. نایینی، محمدحسین (1376). فوائدالاصول (تقریرات درس محمدحسین میرزای نایینی به قلم محمدعلی کاظمی خراسانی) (جلدهای 1 و 3). چاپ 1، قم: جماعۀ‌المدرسین فی‌الحوزۀ‌العلمیۀ.
  80. نجفی، محمدحسن‌بن‌باقر (1362). جواهرالکلام فی شرح شرایع‌الاسلام (عباس قوچانی، محقق) (جلد 30). تهران: دارالکتب‌الاسلامیة.
  81. نجفی، محمدحسن‌بن‌باقر (1404ق). جواهرالکلام (عباس قوچانی و علی آخوندی، محققان) (جلد 36). چاپ 7، قم: دار احیاء‌التراث‌العربی.
  82. نوربها، رضا (1369). زمینه حقوق جزای عمومی. چاپ 1، تهران: کانون وکلا.
  83. هاشمی شاهرودی، سیدمحمود (1417ق) (جلد 1). بحوث فی علم‌الاصول (تقریرات درس خارج شهید محمدباقر صدر). چاپ 3، قم: مؤسسه دائرۀ‌المعارف الفقه‌الاسلامی.
  84. Brettschneider, C. (2007). The rights of the guilty: Punishment and political legitimacy. Political Theory, 35(2), 175–199.
    https://doi.org/10.1177/0090591706297961
  85. Cabot, R. C. (1934). The meaning of right and wrong. Macmillan.
  86. Dubber, M. D. (2004). A political theory of criminal law: Autonomy and the legitimacy of state punishment. SSRN Electronic Journal.
    https://doi.org/10.2139/ssrn.494184
  87. Elliott, H. (1999). The limits of the golden rule. Population and Environment, 20(6), 561–565.
    https://doi.org/10.1023/A:1023352227851
  88. Gadamer, H.-G. (1989). Truth and method. Crossroad.
  89. Hanson, S. (2010). Legal method, skills and reasoning (3rd ed.). London; New York: Routledge-Cavendish.
  90. Hirsch, E. D. (1967). Validity in interpretation. New Haven: Yale University Press.
  91. Sturtevant, E. H. (2009). Linguistic change: An introduction to the historical study of language.
  92. Webster, D. (1851). The works of Daniel Webster: Speeches in Congress. Boston: C. C. Little and J. Brown.