تحلیل مفهوم و ابعاد «قانون» در پرتو اندیشه‌های شهید آیت الله دکتر بهشتی (ره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حقوق عمومی، دانشکده معارف اسلامی و حقوق، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی، گروه حقوق عمومی، دانشکده معارف اسلامی و حقوق، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران.

چکیده

«قانون» پایه و اساس ایجاد یک نظام‌ حقوقی محسوب می‌گردد. از عصر مشروطه تاکنون، همواره متفکران و اندیشمندان مسلمان تلاش خود را مصروف این امر داشته‌اند تا قانون و مسائل مرتبط با آن را مورد کنکاش قرار داده و نسبت میان تقنین و تشریع را بررسی نمایند. در بین این اندیشمندان، دیدگاه‌های شهید سید محمد بهشتی به دلیل توانمندی بالای علمی و فقهی و نیز ایفای نقشی فعال در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار است. پژوهش پیش‌رو با استفاده از روش توصیفی تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که قانون و مسائل مرتبط با آن از چه جایگاهی در اندیشه شهید بهشتی برخوردار است؟ نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که از نظر شهید بهشتی، وجود «قانون» در جامعه برای مدیریت آن ضروری بوده و صرفاً عامل «تربیت» نمی‌تواند جامعه را به سعادت واقعی برساند و به همین جهت ایشان قانون را قاعده‌ای الزام آور از سوی یک منبع دارای قدرت می‌دانند که تکالیفی برای جامعه وضع می‌کند که در صورت سرپیچی افراد از آن، مشمول مجازات خواهند بود. از نگاه ایشان قانون بر تمامی روابط میان افراد حاکم بوده و همگان در مقابل آن به شکل برابر خواهند بود و نیز در نگاه وی، قانون به سه قسم استبدادی، ملی و جهانی تقسیم می‌شود. ایشان بر این اعتقاد است که نسبت قانون و آزادی در جامعه اسلامی بدین نحو است که قانون، حدود آزادی را معین می‌کند و روند تقنین در نظام اسلامی عرصه تلاقی مکتبی‌بودن و مردمی‌بودن است و در روند نگارش قوانین باید به سه اصل مهم حاکمیت اسلام، رعایت مصالح عمومی جامعه و عدالت محوری توجه شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of Concept of ‘Law’ and its Dimensions in the light of Thoughts of Martyr Ayatollah Dr. Beheshti

نویسندگان [English]

  • Hadi Tahan Nazif 1
  • Mohammad Sadiq Darivand 2
1 Assistant Professor, Department of Public Law, Faculty of Islamic Studies and Law, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
2 LLM Student in Public Law, Department of Public Law, Faculty of Islamic Studies and Law, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

‌ ∴ Introduction ∴ ‌
The concept of ‘Law’ serves as the fundamental cornerstone for establishing any legal regime. Since the Constitutionalism Era, Muslim scholars and thinkers have diligently pursued investigations into the nature of law and its connection to legislation and Shariat (canonization). Among these key intellectual figures is Martyr Ayatollah Dr. Beheshti, who holds significant standing due to his high jurisprudential and scientific capabilities, and his pivotal role in drafting the Constitution of the Islamic Republic of Iran. This research aims to explore Beheshti’s distinctive views regarding the concept and various dimensions of law. Law, as a central vocabulary item in public law, is vital for regulating the order of the legal system and addressing key social dilemmas.
 
‌ ∴ Research Question ∴ ‌
The core research endeavor seeks to determine what the position of ‘law’ and its related issues are in the thought of Martyr Beheshti?. This overarching inquiry is broken down into several specific questions concerning Beheshti’s intellectual perspective, including the necessity of law in society, the clarification of the concept and types of law, the principle of the rule of law and the equality of individuals before it, the nature of the ratio between law and freedom within Islamic society, and the ruling principles governing the process of legislation in the Islamic Republic.

‌ ∴ Research Hypothesis ∴ ‌
It is posited that Martyr Beheshti views the presence of law as an intrinsic necessity for the management and governance of society, asserting that moral education alone is insufficient to achieve true societal felicity. The law, in his perspective, is hypothesized to be a binding rule imposed by a powerful source that assigns duties and applies punishments for disobedience. Furthermore, it is expected that Beheshti’s framework establishes the law as the determinant of freedom’s boundaries within the Islamic regime, while mandating that the legislation process must integrate the principles of Islamic rule, public interest, and justice.

‌ ∴ Methodology & Framework, if Applicable ∴ ‌
The study utilizes a descriptive-analytical method to investigate Beheshti’s ideas. This involves a careful analysis of his written works and intellectual output regarding law, with the specific aim of systematically categorizing and studying the necessary components of his theory, such as the concepts of law, its various types, the necessity of its existence, and the relationship between law and freedom. The framework specifically focuses on understanding the ideological foundation of law and legislation within the context of the Islamic regime as conceived by Beheshti, particularly noting that his works are generally considered to be among the key foundational texts of the Islamic Revolution’s thought.

‌ ∴ Results & Discussion ∴ ‌
The research results confirm that Beheshti deems law necessary for society's management, defining it as a binding rule originating from a powerful source that mandates duties and enforces penalties for non-compliance. From his viewpoint, law regulates all relationships, and all individuals are equal before the law, a stance derived from the shared, fundamental nature of human creation. Beheshti divides laws into three categories based on their source and intent: authoritarian (individual or class-based), national (stemming from the will of the majority of a nation), and universal/sectarian (based on a universal ideology, like Islam, aimed at general welfare). In the Islamic context, the law determines the boundaries of individual freedom, preventing behavior that harms public interests or moral standards. The system of legislation in the Islamic Republic is characterized by a blend of “ideologue” and “democracy”, reflecting its unique structure as a system of Imamate and Ummah. When codifying laws in this system, attention must be paid to three crucial principles: the rule of Islam, the observance of public interests of society, and the rule of justice.

‌ ∴ Conclusion ∴ ‌
Martyr Beheshti’s legal thought identifies law as an essential administrative tool for societal order, superior to mere educational factors. His insistence on the Rule of Law emphasizes the complete equality of all people before the legal system, irrespective of position or affiliation. Law defines the legitimate scope of freedom, ensuring that individual liberty does not undermine collective morality or public interests in the Islamic society. The legislative methodology in the Islamic Republic of Iran, derived from Beheshti's vision of the system of Ummah and Imamate, must integrate popular representation (through elections for the Islamic Consultative Assembly) with ideological conformity (through the oversight of the Guardian Council's jurisprudents). Ultimately, all legal statutes must uphold the core dictates of Islamic law, prioritize public interest over personal or group interests, and ensure the centrality of justice in all dimensions of society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Law
  • Freedom
  • Martyr Beheshti
  • Necessity of Law
  • Concept of Law
  • Rule of Law
  • Legislation
  1. قرآن کریم.
  2. احسانی، رضا و طحان نظیف، هادی (1396). خوانشی نو از دیدگاه‌های تحلیلی نسبت به مفهوم قانون در عصر مشروطه. پژوهش‌نامه حقوق اسلامی، 18(45)، 57-80.
  3. احسانی، رضا و طحان نظیف، هادی (1397). مفهوم قانون از منظر فقه امامیه و مکتب اثبات‌گرایی حقوقی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
  4. اردشیری لاجیمی، حسن (1390). گزیده‌‌ای از دیدگاه‌‌های شهید بهشتی. قم: نشر بوستان کتاب.
  5. انتشارات واحد فرهنگی بنیاد شهید (1361). او به تنهایی یک امت بود. ج1-3، تهران: انتشارات واحد فرهنگی بنیاد شهید.
  6. بیکس، برایان (1393). فرهنگ نظریه حقوقی. ترجمه محمد راسخ، تهران: نشر نی.
  7. جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1368). ترمینولوژی حقوق. تهران: انتشارات کتابخانه گنج دانش.
  8. حسینی بهشتی، سیدمحمد (1361). بررسی و تحلیلی از جهاد، عدالت، لیبرالیسم، امامت. تهران: نشر ستاد برگزاری مراسم هفتم تیر.
  9. حسینی بهشتی، سیدمحمد (1386). ولایت، رهبری و روحانیت. تهران: نشر روزنه.
  10. حسینی بهشتی، سیدمحمد (1387). بانکداری، ربا و قوانین مالی در اسلام. تهران: نشر روزنه.
  11. حسینی بهشتی، سیدمحمد (1388). حزب جمهوری اسلامی (مواضع تفصیلی). تهران: نشر روزنه.
  12. حسینی بهشتی، سیدمحمد (1390.الف). مبانی نظری قانون اساسی. تهران: نشر بقعه.
  13. حسینی بهشتی، سیدمحمد (1390.ب). شناخت اسلام. تهران: نشر بقعه.
  14. حسینی بهشتی، سیدمحمد (1390.ج). آزادی، هرج‌ومرج، زورمداری. تهران: نشر بقعه.
  15. حسینی بهشتی، سیدمحمد (1390.د). حزب جمهوری اسلامی (گفتارها، گفتگوها، نوشتارها). تهران: نشر روزنه.
  16. حسینی بهشتی، سیدمحمد (1391). پیامبری از نگاه دیگر. تهران: نشر روزنه.
  17. حسینی بهشتی، سیدمحمد (1397). نظام اقتصادی در اسلام (مباحث نظری). تهران: نشر روزنه.
  18. حسینی بهشتی، سیدمحمد (بی‌تا). سه گفتار. بی‌جا: بی‌نا.
  19. داریوند، محمدصادق (1398). جایگاه حقوق و آزادی‌های شهروندی در منظومه فکری شهید بهشتی. نشریه حقوق بشر و شهروندی، 4(2)، صص. 169-194.
  20. راسخ، محمد (1393). حق و مصلحت: مقالاتی در فلسفه حقوق، فلسفه حق و فلسفه ارزش. تهران: نشر نی.
  21. سرابندی، محمدرضا (1386). سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سیدمحمد حسینی ‌بهشتی. جلد 1 و 3، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
  22. صالحی، جواد (1390). ضرورت قانون برای جامعه. ماهنامه کانون، 53(117)، صص. 91-102.
  23. صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (1364). جلد 1 و 2، تهران: اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شواری اسلامی.
  24. طحان نظیف، هادی (1401). صلاحیت‌های شورای نگهبان در سایه صلاحیت نظارت بر انتخابات مغفول مانده است. قابل دسترسی در پایگاه اینترنتی: https://www.shora-gc.ir/fa/news/8883
  25. کدخدایی، عباسعلی و جواهری طهرانی، محمد (1392). کاوشی در مفهوم و اوصاف قانون. نشریه مطالعات حقوقی دولت اسلامی. 2(3)، 9-31.
  26. مرکز مالمیری، احمد (1394). حاکمیت قانون، مفاهیم، مبانی و برداشت‌‌ها. تهران: مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی.
  27. مصباح یزدی، محمدتقی (1393). حقوق و سیاست در قرآن. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه).
  28. معین، محمد (1371). فرهنگ فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
  29. مهرپور، حسین (1389). مختصر حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر دادگستر.
  30. نیکونهاد، حامد (1393). گزارش پژوهشی «آشنایی با مفاهیم حقوق‌‌ عمومی؛ بررسی مفهوم «حاکمیت قانون». تهران: پژوهشکده شورای نگهبان.
  31. هارت، هربرت (1393). مفهوم قانون. ترجمه محمد راسخ، تهران: نشر نی.
  32. هیوود، اندرو (1398). کلیدواژه‌‌ها در سیاست و حقوق عمومی. ترجمه اردشیر امیرارجمند و سیدباسم موالی‌زاده، تهران: انتشارات امیرکبیر.