رویکردی جدید از فضولی و تطبیق آن بر مواد قانون مدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

2 استاد، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

3 استاد، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معار‌ف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

چکیده

فقه امامیه پایه‌های اصلی قانون مدنی را تشکیل داده است؛ بر اساس همین وابستگی دیدگاه‌های اساسی و کلان قانون مدنی و به تبع آن بعضی از نظرات حقوقدانان بر گرفته از آرای فقهی می‌باشد. یکی از این آراء تعریفی است که از معاملات فضولی ارائه شده است. فقهای امامیه هر معامله‌ای که در آن شخص فضول اموال مالک را مورد معامله قرار داده باشد، معامله فضولی دانسته و از جانب مالک قابل تنفیذ می‌دانند. همین دیدگاه نیز در قانون مدنی امری مسلم و غیر قابل انکار دانسته شده است و به تبع آن حقوقدانان نیز به این تعریف از فضولی اذعان داشته‌اند. اما با بررسی که ما در روایات و عرف داشتیم به این نتیجه رسیدیم که فضولی تنها در شرایطی قابل تنفیذ خواهد بود که فضول امکان برقراری ارتباط با مالک برای کسب اذن را نداشته باشد، در این صورت اگر با حسن نیت اقدام به معامله کند و قصد کسب منفعت برای مالک را داشته باشد به شرطی که با مالک الفت عمیقی داشته و یا از جانب وی وکیل بوده و نسبت به محدوده اختیاراتش تعدی کرده باشد و معامله‌ای را منعقد ساخته باشد، معامله‌ی فضولی وی قابل تنفیذ خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A New Approach to Unauthorized Contract in Islamic Fiqh and Its Comparison to Iranian Civil Code

نویسندگان [English]

  • Sajjad Davarpanah Moghaddam 1
  • Hosein Saberi 2
  • Hosein Naseri Moghaddam 3
1 PhD in Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
2 Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
3 Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of‌ Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

‌ ∴ Introduction ∴ ‌
Shia Jurisprudence has provided the main foundations of the Iranian Civil Code. Based on this deep dependence, the basic and general views governing the Iranian Civil Code, and consequently, many opinions held by Iranian legal scholars, are derived directly from jurisprudential opinions. One significant area shaped by these fundamental views is the definition and treatment of unauthorized contracts (Fudhuli). Shia jurists traditionally consider any contract in which an unauthorized person has dealt the property of the owner as an ‘unauthorized contract,’ which then becomes valid and enforceable upon the owner's permission (Ijazah). This broad interpretation has been adopted as a certain and undeniable affair in the Iranian Civil Code, leading legal scholars to acknowledge this customary definition of unauthorized contracts.

‌ ∴ Research Question ∴ ‌
The core inquiry of this research seeks to determine: What are the necessary specific conditions, based on relevant narrations and custom, under which an unauthorized contract can be declared valid and enforceable by the owner, thereby challenging the broad traditional view adopted by the Iranian Civil Code?. This investigation attempts to ascertain why certain unauthorized contracts may not be enforceable.

‌ ∴ Research Hypothesis ∴ ‌
It is hypothesized that the traditional, broad definition of unauthorized contracts accepted by the Iranian Civil Code is incomplete. The hypothesis posits that an unauthorized contract can only be declared valid and enforceable in highly specific situations. These necessary situations are strictly limited to instances where the unauthorized person lacked any possibility to communicate with the owner to obtain permission, acted in good faith with the intention to gain benefit for the owner, and possessed either a deep friendship/tie with the owner or was an agent who acted without trespassing the defined scope of their authority.

‌ ∴ Methodology & Framework, if Applicable ∴ ‌
The study employs a descriptive-analytical method to investigate the subject. The framework involves a critical analysis of the traditional opinions held by Shia jurists and Iranian legal scholars. This analysis is conducted by investigating and referencing relevant narrations and prevailing custom (Urf). The objective of this methodological approach is to systematically identify the crucial components and conditional terms of non-authorization and establish a new, restrictive approach to unauthorized contracts.

‌ ∴ Results & Discussion ∴ ‌
The research results demonstrate that the enforceability of unauthorized contracts is significantly more restricted than traditionally held. The study found that an unauthorized contract can be declared valid and enforceable only in a situation where the unauthorized person did not have any possibility to communicate with the owner to obtain permission. Additionally, three cumulative or alternative conditions must be met: the unauthorized person must make the contract in good faith (Hussn Niyyat) with an intention to gain benefit for the owner, and provided that they have a deep friendship or tie with the owner, or are an agent acting on the owner’s behalf without trespassing the scope of their authority. If the unauthorized person’s action does not align with the owner’s benefit, or if they act solely for their own interests (without good faith), the contract is non-enforceable. The core of the new approach hinges on the components of good faith and the absence of communication possibility, coupled with one of the specific relational criteria.

‌ ∴ Conclusion ∴ ‌
The research establishes a new, restrictive approach to unauthorized contracts, arguing that the general acceptance of enforceability found in Shia Jurisprudence and the Iranian Civil Code must be curtailed. The ability of the owner to declare the contract valid is highly contingent upon the unauthorized person’s inability to seek permission, their good faith, and a pre-existing tie or relationship of trust (such as agency exceeding authority or deep friendship). This conclusion implies that the Iranian Civil Code should be reformed to limit the applicability of enforceability solely to those specific instances where the unauthorized contract was executed out of necessity and intent to benefit the owner, rather than adopting the customary view which broadly accepts the enforceability of any unauthorized transaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Unauthorized Person
  • Non-authorization
  • Unauthorized Terms
  • Components of Non-authorization
  1. آل کاشف­الغطاء، عباس بن حسن (1424ق). منهل­الغمام فی شرح شرائع­الإسلام. نجف: مؤسسة کاشف الغطاء العامة.
  2. ابن ادریس، محمد بن احمد (1410ق). السرائرالحاوی لتحریرالفتاوى‌. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌.
  3. اراکی، محمدعلی (1415ق). کتاب­البیع. قم: اسماعیلیان.
  4. امامی خوانساری، محمد (بی­تا). الحاشیة الثانیة علی­المکاسب. قم: بی­نا.
  5. امامی، سید حسن (1386). حقوق مدنی. تهران: اسلامیه.
  6. انصاری، قدرت­الله (1429ق). موسوعة احکام­الأطفال و أدلتها. قم: مرکز فقهی ائمه اطهار  (علیهم‌السلام).
  7. انصاری، مرتضی بن محمدامین (1415ق). المکاسب المحرمة(ط- الحدیثة). محقق: گروه پژوهش در کنگره، قم:کنگره جهانی بزرگداشت شیخ أعظم.
  8. بحرالعلوم، محمد بن محمدتقی (1362). بلغةالفقیه. تهران: مکتبة الصادق (علیه‌السلام).
  9. بحرانی، یوسف بن احمد (1363). الحدائق­الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة. قم: جماعة المدرسین فی­الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی.
  10. تبریزی، میرزا فتاح شیرازی (بی­تا). هدایة‌الطالب إلی أسرارالمکاسب. تبریز: چاپخانه اطلاعات.
  11. حکیم، محسن (بی­تا). نهج­الفقاهة. قم: ۲۲ بهمن.
  12. خراطها، محمد طه و سعادت مصطفوی، سید مصطفی (1395). «کاشفیت» یا «ناقلیت»  اجازه معامله فضولی در فقه امامیه و قانون مدنی ایران. مطالعات فقه و اسلامی و مبانی حقوق، (34)، صص. 5-25.
  13. خمینی‌، سیدروح‌الله (1376). کتاب­البیع تقریرات قدیری. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه).
  14. خمینی، سیدمصطفی (1376). کتاب­البیع. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه).
  15. خویی، سیدابوالقاسم (1417ق). مصباح‌الفقاهة. قم: مؤسسه أنصاریان.
  16. روحانی، صادق (1412ق). فقه الصادق (علیه­السلام). قم: دارالکتاب ـ مدرسه امام صادق (علیه‌السلام‌).
  17. روحانی، صادق (1429ق). منهاج‌الفقاهة. قم: انوارالهدی.
  18. ره‌پیگ، سیامک (1376). اجازه وارث معامله فضولی در قانون مدنی ایران. دیدگاه‌های حقوق قضایی، (5 و6)، صص. 71-78.
  19. سبحانی تبریزی، جعفر (1429ق). رسائل فقهیه. قم: مؤسسه امام صادق (علیه‌السلام).
  20. شهید اول، محمد بن مکى‌ (1414ق). غایةالمراد فی شرح نکت­الإرشاد‌. محقق: رضا مختاری، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم‌.
  21. صاحب­ جواهر، محمدحسن (بی­تا). جواهرالکلام فی شرح شرایع­الإسلام. محقق: عباس قوچانى و على آخوندى‌، بیروت: دار إحیاء التراث العربی‌.
  22. طباطبایی، علی بن محمدعلی (1418ق). ریاض­المسائل فی تحقیق­الأحکام بالدلائل (ط- الحدیثة). محقق: محمد بهره‌مند؛ محسن قدیری؛ کریم انصاری و علی مروارید، قم: مؤسسه آل­البیت (علیهم­السلام).
  23. طوسی، محمد بن حسن (1365). تهذیب­الأحکام. تهران: دارالکتب­الإسلامیه.
  24. طوسی، محمد بن حسن، (۱۴۰۷ق) الخلاف. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی.
  25. علامه حلی، حسن بن یوسف (1414ق). تذکرة‌الفقهاء(ط- الحدثیة). محقق: گروه پژوهش مؤسسه آل­البیت (علیهم­السلام)، قم: مؤسسه آل بیت (علیه‌السلام).
  26. علی‌نژادی، محسن و زهرا (1397). توارث اجازه در معامله فضولی. قانون یار، 2(7)؛ صص. 451-466.
  27. غلامرضا راوی، هادی و امیدی فرد، عبدالله (1396). آثار عقد فضولی در مصاهرت. مجله فقه و حقوق خانواده، 24(71)، صص. 5-26.
  28. فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله (1373). کنزالعرفان فی فقه­القرآن. محقق: محمدباقر مرتضوی بهبودی، تهران: بی­نا.
  29. کاتوزیان، امیرناصر (1401). قواعد عمومی قراردادها. بی­جا: بی­نا.
  30. کلینی، محمد بن یعقوب (1429ق). الکافی (ط-الإسلامیة). مصحح: علی‌اکبر غفاری، قم: دارالحدیث للطباعة و النشر.
  31. لولو، سیده مهناز و مبین، حجت (1396). مبانی و چگونگی جبران خسارات وارده به  خریدار در معامله فضولی با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلستان. مطالعات حقوقی، 9(4)، صص. 229-256.
  32. مامقانی، محمدحسن بن عبدالله (1316). غایة‌الآمال. قم: مجمع­الذخائر الإسلامیة.
  33. مجلسی، محمدباقر (1404ق). مرآةالعقول فی شرح أخبار آل­الرسول‌. محقق: سید هاشم رسولى‌، تهران: دار الکتب­الإسلامیة‌.
  34. مجلسی، محمدباقر (1406ق). ملاذالأخیار فی فهم تهذیب­الأخبار. محقق: مهدی رجایی، قم: کتابخانه عمومی حضرت آیت‌الله­العظمی مرعشی نجفی (ره).
  35. محقق داماد، سیدمصطفی (1394). وضعیت حقوقی معامله فضولی مسبوق به منع. تحقیقات حقوقی، 18(69)، صص. 23-33.
  36. مرتضی زبیدى، محمد بن محمد‌ (1414ق). تاج­العروس من جواهر القاموس‌. محقق: علی شیری، بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع‌.
  37. مقدس اردبیلی، احمد بن محمد (1403ق). مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان. محقق: آقا مجتبی عراقی؛ علی‌پناه اشتهاردی و آقا حسین یزدی اصفهانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  38. مکارم شیرازی، ناصر (1390). ‌أنوار الفقاهة فی أحکام العترة الطاهرة (النکاح). قم: دار النشر الإمام علی بن أبی‌طالب (علیه‌السلام).
  39. مکارم شیرازی، ناصر (1425ق). أنوار الفقاهة (البیع). قم: مدرسه الإمام علی بن أبی‌طالب (علیه‌السلام).
  40. ملک‌پور، حسن شاه و دریایی، رضا (1400). تحلیل اثر وضعی معاملات فضولی. فصلنامه تعالی حقوق، سال دوازدهم، (3)، صص. 182-214.
  41. موسوی خوانساری، احمد (1355). جامع المدارک فی شرح المختصر النافع. تهران: مکتبة الصدوق.
  42. نائینی، محمدحسین (1373). منیة الطالب فی حاشیة المکاسب‌. تهران: المکتبة المحمدیة‌.
  43. نجفی، هادی (1387). الآراء الفقهیه. اصفهان: مهر قائم.
  44. نوری، حسین بن محمدتقی (1408ق). مستدرک الوسائل. بیروت: مؤسسة آل‌البیت (علیهم‌السلام) لإحیاء التراث.
  45. یزدی، محمدکاظم بن عبدالعظیم (1421ق). حاشیةالمکاسب. قم: مؤسسه اسماعیلیان.