نسبت تعزیر با نهی از منکر در فقه امامیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

«تعزیر» و «نهی از منکر» در فقه امامیه، دو نهاد مهم در نظام پاسخ‌گویی به گناه و ابزارهایی برای مقابله با آن به شمار می‌آیند. این پژوهش به بررسی نسبت میان این دو نهاد پرداخته است. بر اساس یافته‌های تحقیق، تعزیر و نهی از منکر دارای اشتراکاتی در هدف و کارکرد هستند، اما از حیث ماهیت، زمان اجرا و احکام شرعی با یکدیگر تفاوت دارند. نهی از منکر در اصطلاح فقهی ناظر به مرحله پیش از ارتکاب گناه است و هدف آن جلوگیری از وقوع یا تکرار منکر می‌باشد، در حالی‌که تعزیر نوعی مجازات شرعی بوده و پس از تحقق گناه اعمال می‌گردد. تفاوت در گستره برداشت از مفهوم نهی از منکر نیز بر نسبت میان آن دو تأثیر می‌گذارد؛ زیرا در صورت تفسیر موسع از نهی از منکر، می‌توان نوعی هم‌پوشانی میان آن و تعزیر قائل شد، اما برداشت رایج در فقه امامیه برداشتی محدود است که تعزیر را شامل نمی‌شود. با این حال، ممکن است رفتاری واحد به دو اعتبار متفاوت، هم مصداق نهی از منکر و هم تعزیر تلقی گردد؛ بدین معنا که اگر هدف آن واکنش به گناه انجام‌شده باشد، تعزیر محسوب می‌شود، و اگر هدف، جلوگیری از تکرار گناه در آینده باشد، نهی از منکر خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relationship between "Ta'zir" and "forbidding the evil" in Islamic jurisprudence

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Javidi
  • Mahdi Hamidi
چکیده [English]

According to Islamic jurisprudence, "Ta'zir" (discretionary punishment) and "forbidding the evil" are two answers to sin and two strategies for confronting it. This article seeks a relationship between these two institutions. Based on the results of this article, there are some commonalities and similarities between them; however, each of them has special features and provisions that they do not necessarily share. The interpretations of "forbidding the evil" may be broad or narrow, and the differences between various interpretations affect the relationship between "Ta'zir" and "forbidding the evil." According to Islamic jurisprudence, the interpretation of "forbidding the evil" is narrow and does not include "Ta'zir," and there is a substantive difference between them. In terms of Islamic jurisprudence, "forbidding the evil" is the stage followed by sin, while "Ta'zir" is a kind of punishment and a stage preceding sin. A behavior can be considered as "forbidding the evil" while it can also be taken as "Ta'zir" from another perspective. This means that a behavior is "Ta'zir" if its purpose is to deal with the sin committed in the past, and it can be "forbidding the evil" if the purpose is to prevent the person from repeating the same sin or another sin in the future.

کلیدواژه‌ها [English]

  • forbidding the evil
  • ta'zir
  • sin
  • Crime
  • Islamic jurisprudence