مقایسۀ تقلب نسبت به قانون و حیل شرعیه در حقوق خصوصی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

امروزه اهمیت واقعیتی به نام ضرورت قانون برای بقای جامعه و تنظیم روابط اجتماعی انسان‌ها بر کسی پوشیده نیست؛ به همین مناسبت، بیشتر دانشمندان و صاحب‌نظران، صرف‌نظر از افکار و عقاید خاصی که درباره منشأ، مبنا و هدف قوانین و نظامات اجتماعی دارند، در این مسئله متفق‌القول‌اند که وجود قوانین و نظامات اجتماعی برای حفظ منافع و مصالح فردی و اجتماعی ضروری است. لکن معمولاً افراد زیرک از طرق به‌ظاهر قانونی، نقض قانون می‌کنند. در فقه اسلامی نیز تحت عنوان حیل‌الربا مباحثی مطرح شده است که از جهات مبنایی، مطابقت زیادی با مفهوم تقلب نسبت به قانون در فرهنگ غرب دارد؛ بنابراین، ما در این مقاله، بعد از بررسی مبنایی این دو مفهوم و مقایسه آن‌ها، به بررسی نظر مختار با تکیه بر مبانی حضرت امام خمینی(ره) در زمینه حیل شرعیه می‌پردازیم و در نهایت، به مواردی از مواد قانونی مربوط به بحث حیل و تقلب در حقوق ایران اشاره می‌کنیم. به نظر می‌رسد از منظر مبنایی، حیل شرعیه و تقلب نسبت به قانون، نه در فقه اسلامی و نه در حقوق موضوعه، قابل پذیرش نیستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing Fraud in the Law with Frauds in Sharia within Private Law

نویسندگان [English]

  • Masood Akhavan Fard
  • Mohammad Amin Keykhafarzane
چکیده [English]

The necessity of law as an indispensable fact for the survival of society and the regulation of social relations has been recognized by everyone. Hence, regardless of their thoughts and special opinions concerning the origin, basis, and purpose of laws and social systems, most scholars and authorities have unanimously agreed that the existence of laws and social systems is essential for preserving individual and social interests and resources. However, clever people usually breach the law by making use of seemingly legal ways. In addition, in Islamic Jurisprudence (or the so-called Fegh), discussions under the name of usury trickeries (or Riba) have been suggested that are basically in good compliance with the concept of fraud in Western culture. Thus, this paper, by considering these two concepts and comparing them with each other, examines the authorized opinion by relying on the late Imam Khomeini’s fundamental principles in the field of frauds in Sharia, and finally looks into articles of Iranian law about frauds and trickeries. Fundamentally speaking, it appears that frauds in Sharia and the law are neither acceptable in Islamic Jurisprudence nor in statutory law.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fraud in Sharia
  • Fraud in the Law
  • private law