بازجستی فقهی در ماهیت قوادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

ماده 135 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1370، قوادی را به «جمع و مرتبط کردن دو نفر یا بیشتر برای زنا یا لواط» تعریف کرده است. قانون جدید مجازات اسلامی مصوب سال 1392، در ماده 242 با الفاظی متفاوت و اندکی تغییر در محتوا، مفاد قانون قبلی را با عبارت زیر تأیید نموده است: «قوادی عبارت از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است». مفاد دو ماده پیش‌گفته مستظهر به موافقت مشهور امامیه و یا دست‌کم نظر اشهر ایشان می‌باشد. در نقطه مقابل، تعداد قابل توجهی از فقیهان با توسعه در معنای قیادت، مطلق جمع و ایجاد ارتباط به قصد فحشا ـ اعم از اینکه برای زنا باشد یا لواط و یا مساحقه ـ را محقق جرم قوادی می‌دانند. نویسنده با بازخوانی مسئله، قول سومی را اختیار نموده است. وی معتقد است قیادت به‌عنوان جرم حدی تنها یک مصداق دارد و «خصوص جمع به قصد زنا» را شامل می‌شود و سایر موارد جمع خارج از ماهیت قوادی بوده و جرمی تعزیری می‌باشند. مقاله حاضر با دفاع از موضع نویسنده و در راستای تبیین مختار وی، به نقل و نقد آراء رقیب به ضمیمه مستندات آن آراء پرداخته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Jurisprudential Reflection on the Nature of Pimping

نویسنده [English]

  • Muhammad Muhseni Dihkalani
چکیده [English]

Article 135 of the Penal Code ratified in 1370 defines pimping as “linking together two or more people for adultery or sodomy.” Article 242 of the new Penal Code (ratified in 1392) has confirmed the provisions of the previous article in different terms, but with little change in content: “Pimping is bringing two or more persons to commit adultery or sodomy.” The contents of the two articles indicate the agreement of well-known Imamie jurists, or at least the most widely accepted among them. In contrast, a significant number of jurists have developed the meaning of pimping. They believe that the absolute concept of bringing together and making a relationship—whether it be for adultery, sodomy, or lesbianism—should be regarded as an instance of pimping. The author has provided a third view by reviewing this issue. He believes that pimping, as a crime with its punishments mentioned in jus canonical, has only one sense that includes “making a relationship for fornication or adultery,” and that other items are different and are crimes entrusted to the judge. It seems that the author’s opinion in this theory is solitary. This paper defends the author’s position by criticizing his rivals and providing the necessary supporting evidence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • pimping
  • adultery
  • sodomy
  • lesbianism
  • common jurists' opinion
  • uncommon jurists' opinion